Avatar billede LAJEN Juniormester
25. november 2016 - 21:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Repeater / extender (forbedring af wifi)

Hej
Jeg har købt et gammelt hus - en større klods med kælder. Jeg har fullrate - både bredbånd og tv vi wifi. Signalet er meget dårligt. Jeg kan se at problemet løses med repeater, extender, axcess point osv.
Jeg kan ikke blive klog hvad jeg skal købe. Det skal bare være godt og nemt at installere. Det skal være trådløst og dermed kun skal tilsluttes en stikkontakt.

Hvem kan anbefale noget godt?
Avatar billede INK Ekspert
26. november 2016 - 00:14 #1
Personligt ville jeg trække kabler, da du sikkert har besluttet at bo i huset i mange år.
Over tid får man flere og flere enheder, der skal på nettet, så det er også en fremtidssikring.
Men hvis du vil skyde genvej og løse dagens problem så findes der flere løsninger.
Trådløse extendere vil formodentlig have det svært fra etage til etage, men det er en billig løsning.
Powerline extendere bruger husets elinstallation som kabel mellem flere etager.
Eksempelvis
http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/netvaerksudstyr/netvaerk-over-220v
TP-link er et godt bud. Vælg en model, der har wifi. Hvis man er bange for at andre lytter med, skal man vælge en model, der også har kryptering på powerline.
Avatar billede INK Ekspert
26. november 2016 - 00:22 #2
Avatar billede kurtba Ekspert
26. november 2016 - 00:28 #3
Jeg har erfaring med denne
https://www.dustinhome.dk/product/5010810434/dlan-1200-wifi-ac-starter-kit-powerline?ssel=false&_ga=1.12185012.1829167310.1480096418
og den virker fortrinligt. Havde set den blive meget rost i flere test.
Men da jeg ikke har prøvet andre powerline modeller, skal jeg ikke kunne sige, om man kan finde noget, der er lige så godt til billigere penge.
Måske kan sættes findes billigere andre steder. Der er kæmpe forskel på prisen hos de forskellige forhandlere. Jeg gav 995, da jeg købte mit sæt.
Avatar billede LAJEN Juniormester
26. november 2016 - 09:45 #4
Tak for gode svar til jer begge.
Jeres løsningsforslag ser ud til at være det samme men forskellige mærker.
Jeg har absolut ingen viden og stiller måske derfor et dumt ekstra spørgsmål: skal begge enheder tilsluttes kabel? Jeg ville jo netop undgå at kabler?
Avatar billede INK Ekspert
26. november 2016 - 10:21 #5
Enheden, der sidder i nærmeste stikkontakt ved routeren skal forbindes med kabel til routeren.
I den anden ende kan man forbinde med kabel til nogle enheder, men ellers er det trådløst.
Du skal så vælge om den trådløse sender på n-båndet og evt. også på ac. I praksis betyder det, at der sendes på 2 forskellige frekvenser nemlig 2,4 og 5 GHz.
Du kan have flere slutstationer med trådløs forskellige steder i huset (kælderen og 1. sal eksempelvis).
Tidligere skulle de sidde på samme fase og nul, men det er vist ikke længere nødvendigt? Spørg i forretningen eller søg på nettet om den model du vælger.
Avatar billede falster Ekspert
26. november 2016 - 21:39 #6
En powerline-løsning kræver sandsynligvis, at enhederne sidder i stik i samme el-tavlegruppe. Men hvis det virker problematisk, så spørg hos forhandleren, som ink foreslår.

En WiFi-extender er en billig løsning. Diverse modeller til ca. kr. 250,- er helt ok. Meget afhænger af forholdene. Hos dig sikkert materiale og udformning af etageadskillelsen.

Men det er som sagt et billigt og let forsøg.
Avatar billede kurtba Ekspert
26. november 2016 - 23:56 #7
Det er ikke korrekt falster. De fleste powerline løsninger i dag bruger nulledningen og derfor  behøver den ikke sidde på samme sikringsgruppe. Bl.a. den jeg henviser til er fuldstændig ligeglad med hvilken sikringsgruppe, som den sidder på, og aktuelt sidder de 2 enheder på forskellige sikringsgrupper.
Forbindelsen er som ink beskriver. Enheden ved routeren skal forbindes med et netværkskabel, idet det er dette signal, som den sender via nulledningen.
I den anden ende har man så både 2,4 og 5,0 ghz trådløst signal. Som supplement er den også forsynet med et netværksstik, så man evt. kan også kan kable -  men det behøver man ikke.
For at en billig wifi extender skal virke, skal der være et trådløst signal, som den kan fange, ellers hjælper det ikke.
Jeg har prøvet disse løsninger, og der hvor min powerline sidder nu, kunne jeg intet fange med en wifi extender. De steder hvor jeg kunne fange med wifi extender, var det signal, som wifi extender gav ikke noget at råbe hurra for. Enheder som var tilsluttet faldt af osv.
Det problem har jeg slet ikke haft, efter at jeg gik over til Powerline.
Dermed ikke sagt, at wifi extendere aldrig virker tilfredsstillende - dem jeg har prøvet har bare ikke kunnet levere noget brugbart. Men der findes jo mange modeller.
Avatar billede INK Ekspert
27. november 2016 - 09:42 #8
Generelt er det sådan, at wifi-extendere, der arbejder trådløst skal sende i begge retninger. Den skal den ene vej kommunikere mellem routeren og extenderen og den anden vej mellem extenderen og de trådløse enheder. De simple modeller kører på samme bånd, dvs. kapaciteten halveres. De bedste modeller sender/modtager på 2 eller flere bånd, så kapaciteten bevares.
Extenderen skal ikke placeres ved eksempelvis en PC eller et TV på første sal, men faktisk midtvejs mellem routeren og "forbrugeren". Det er en typisk fejl.
Avatar billede Uvanga Ekspert
27. november 2016 - 10:29 #9
#8
Hvad er årsagen til at extender skal placeres midtvejs, og ikke lige klods op ad PC?
Avatar billede INK Ekspert
27. november 2016 - 10:52 #10
#9
Vi taler om extender (ikke powerline). Som jeg har forsøgt beskrevet i #8 skal en trådløs extender jo sende og modtage i 2 retninger. Jo større afstand jo mindre styrke og kapacitet på signalet. Det er altså langt bedre med 5 + 5 meter end med 10 + 0 meter. Styrken aftager nok med kvadratet på afstanden (korriger mig hvis jeg husker forkert). 5*5 + 5*5 = 50, mens 10*10 + 0*0 = 100.
Avatar billede falster Ekspert
27. november 2016 - 16:54 #11
Tak for updaten om powerline-løsningen og undskyld min fejl-info. Det er åbenbart for længe siden, at jeg fik vejledning i Computercity :-)

M.h.t. til extenderløsningen sidder min som ink beskriver. Fibernettet kommer ind på 1.sal i den ene ende af huset. Extenderen sidder i den anden ende af 1.sal og forbedrer signalet i stueetagen i samme ende betragteligt. Den direkte vej. Dvs. diagonalt i huset fra routeren gennem vægge og etageadskillelse gav elendigt signal.

Men det er et mindre hus.