Avatar billede costanza1974 Novice
29. november 2016 - 22:01 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Gamer PC til min teenagesøn

Vores søn som går i 7. klasse har efterlyst at få en god PC - den skal kunne bruges til skolearbejde men også til at "game" på - han spiller spil der kræver god grafik osv.

Vi har kigget på tre modeller og er i tvivl:

1. HP envy x360 15,6"
2. Lenovo Ideapad y700 14"
3. Acer Aspire v5 15,6" Signature

Alle tre PC'ere koster 6999 i el-giganten men Acer PC'en har vi fundet til lidt over 5000 på nettet - hvilken PC ville i vælge og hvorfor ? Det er jo en jungle :(
Avatar billede kurtba Ekspert
29. november 2016 - 22:31 #1
Ingen af dem er vist særlig rettet mod gamer markedet.
1 og 3 er udelukket, idet de kun har indbygget grafikkort på cpu, hvilket slet ikke er nok til spil, der kræver god grafik. Der skal være et dedikeret grafikkort.
Det er der på 2, som de også kalder en gamer pc. Jeg kender ikke lige det grafikkort den har, men der er 4gb ram på kortet, og det er da en god start.
Men er 14" skærm stor nok til spil?
Jeg spiller ikke selv, så andre er nok mere erfarne på det område.
MSI er kendt for at lave gode bærbare gamer pc.er.
Avatar billede eurositi Ekspert
29. november 2016 - 22:42 #2
Thumbs down til nr. 1 og 3 (for svage grafikkort). Den nævnte Lenovo på 14" kan jeg ikke finde, når jeg søger på El Gigantens hjemmeside. De har til gengæld en del andre Y700 15" modeller, som jeg ikke har undersøgt nærmere.

Hvis den skal bruges til gaming og være OK til det i en lille håndfuld år endnu, vil jeg under ingen omstændigheder vælge en GPU (grafikkort), som er svagere end NVIDIA's 960M. Nogle af de bedste bud lige nu har jeg filtreret ud via EDBpriser.dk:
http://bit.ly/2gGmAvx

- Der er 5 at vælge imellem (max. budget er sat til 7.500). Det kan I selv justere på.
- Umiddelbart ville jeg nok vælge HP'en eller Aceren (og nok HP'en pga. 6700-CPU'en), da de har dobbelt så meget grafikram (4 Gb mod 2 på de andre modeller). MSI'en har som den eneste en Displayport, hvilket er bedre til monitorforbindelser end HDMI.

Generelt skal det dog siges, at man får MEGET mere "bang for the buck" mht. gaming og rå ydelse (som kan holde i mange år frem), hvis man køber en stationær, som f.eks. denne hos Topdata (som inkuderer en 24" gamerskærm, men Windows-licens er vist ikke inkluderet i prisen): http://topdata.dk/product.asp?product=10955

... Men det er selvsagt ikke en bærbar, man kan tage med i skole. Hér kunne man selvføglig overveje, om man blot skulle købe en væsentligt billigere "kontor-laptop". Rigtig kraftige gamer-laptops ligger typisk oppe i et prisleje på over 12.000 kr... Og selv de kan ikke matche den linkede stationære PC.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. november 2016 - 23:56 #3
Dem Jeg vil anbefale
http://kortlink.dk/edbpriser/p4fm
Avatar billede eurositi Ekspert
30. november 2016 - 01:06 #4
#3's forslag adskiller sig fra mine på to punkter:
- Sammenligning af de to grafikkort: http://bit.ly/2gTf2IP (960'eren er cirka 40% bedre)
- Mine forslag er alle quadcore CPU'er, mens de andre er dualcore. Fire kerner gi'r generelt hurtigere performance (i hvert fald for de programmer (men ikke så meget spil) som kan udnytte alle kerner). Øget performance sker (selvsagt) på bekostning af strømforbruget.

Men igen: Gaming og almindelig arbejdsbrug er virkelig to forskellige discipliner. GPU'en (altså grafikkortet) er altafgørende ifm. grafisk tunge spil (eller video/grafikredigering). Det er typisk også den dyreste enkeltkomponent i en computer - især hvis man går efter nyeste GPU'er.

Og den anden ting: En mobiludgave af et grafikkort (samme modelnummer, men med "M" tilføjet modelnummeret) er typisk kun halvt så kraftigt som den tilsvarende model til en stationær PC. Især dyre Macbooks har en variant af GPU'er (NVIDIAs Quadro serie), som er tilpasset grafisk redigering. Disse GPU'er er til gengæld helt ubrugelige til spil.
Avatar billede poko1 Ekspert
30. november 2016 - 05:54 #5
Idet jeg ikke kunne drømme om at anbefale hverken Acer eller HP er der reelt kun 1tilbage til de Ca. 7K.! Og hvis Budgettet må overstige ville jeg anbefale MSI.
http://kortlink.dk/edbpriser/p4fp
Avatar billede Slater Ekspert
30. november 2016 - 07:19 #6
Helt enig med eurositi her.
Hvis sønnen vil spille "spil der kræver god grafik", så skal han op i en meget dyr laptop for at få noget bare rimeligt, og det vil simpelthen bedre kunne betale sig at købe en svag laptop til skolebrug og en stationær ved siden af til spil. Langt bedre ydelse for pengene, bedre opgraderingsmuligheder, så det ikke kræver total udskiftning af maskinen i fremtiden, og så er det også lidt federe at kunne spille på en større skærm.

Men uanset hvad kommer projektet til at koste lidt knaster.
Avatar billede kurtba Ekspert
30. november 2016 - 17:51 #7
Nu skal man ind i mellem stikke fingeren i jorden og høre nærmere om, hvad der menes med gaming og der kræves god grafik. Der står, at han i forvejen spiller spil, som kræver god grafik, så kunne man passende spørge, hvilken pc han p.t. spiller på og hvad den har af udstyr. Måske er han slet ikke så krævende, som vi umiddelbart tror. Hvilke spil er der tale om? - ofte kan man jo hos producenten af spillet se, hvad der faktisk kræves af resourcer, og ofte er det ikke så meget som man tror. Er det nødvendigt at spille i højeste opløsning - eller kan man nøjes.
costanza1974 du må på banen igen med yderligere oplysninger.
Fornylig fik jeg en forespørgsel på en konkret bærbar gaming computer til en bekendt. Den lå i en pris på ca. 8500 kr. Jeg undrede mig, da jeg godt vidste, at hun spillede meget, men ikke den slags spil, som kræver noget særligt.
Så efter at have talt med hende, endte hun med at købe en bærbar til 3.500 kr. som rigeligt opfyldte hendes behov - selvom hun selv mente, at hun var en hardcore gamer.
Om hun nu er tilfreds? Særdeles tilfreds.
Avatar billede eurositi Ekspert
30. november 2016 - 18:26 #8
Tunge spil er f.eks. spil som:
Dragon Age: Inquisition (https://www.youtube.com/watch?v=jBuUlDqaA5k)
The Witcher 3
Far Cry
Fallout 4
Wolfenstein: The Old Blood
Doom 4

Den slags spil, hvor hele verdener er 3D-modelleret, og mange aktive figurer er styret af AI samtidigt, kræver langt mere computerkraft end gennemsnittet af underholdningsspil. Det er kun kraftige PC'er med meget kraftige GPU'er, som kan trække dem. Derudover udgives de kun til spilkonsoller som Microsofts Xbox og Sonys Playstation.
Et eksempel er Doom 4 (udgivet i år):
https://www.vg247.com/2016/05/12/doom-heres-the-pc-requirements-and-launch-times-for-your-region/
... De anbefalede systemkrav skal tages for pålydende. Minimumskravene vil give en meget hakkende spiloplevelse i relativt dårlig opløsning.
Avatar billede kurtba Ekspert
01. december 2016 - 21:12 #9
Elgiganten har nu tilbud på denne Lenovo - måske var det den du nævnte under 2, men den har 15,6" skærm. 6.499 kr.
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE80NV00JWMX/lenovo-ideapad-y700-15-6#
Den har det grafikkort som eurositi anbefaler som minimum.
Jeg synes, at den ser fornuftig ud i forhold til prisen.
Tilbuddet gælder kun indtil 4 dec.
Avatar billede eurositi Ekspert
01. december 2016 - 21:45 #10
@ #9
Grafikkortet er OK, men det ser ikke ud til, at brugerne, som har anmeldt denne model (se længere nede på samme side) er glade for den. Jeg tror stadig, at MSi'en, HP'en eller Lenovoen i mit første link er de bedste laptop-bud til prisen. Hvis gaming-behovet er vigtigt, bør du vælge en GPU med 4 gb RAM. Jeg tror, det har stor betydning.