Avatar billede HotSpurs Juniormester
17. december 2016 - 18:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Udskiftning af CPU-køler

Hej eksperter!

Grundet en overophedende CPU har jeg netop påført ny kølepasta på cpu'en (hvilket jeg har gjort flere gange før) for første gang siden jeg købte computeren brugt for ca. 3 år siden

Men da cpu-køleren skulle sættes på igen, knækkede først et enkelt 'plastikben' og derefter 2 ydeligere ud af 4, da jeg stædigt forsøgte at hægte køleren på alligevel. Med 'plastikben' mener jeg de der plastikhægtere som sættes fra køleren i motherboardet, for derefter at blive trykt ned (hvorved de 2 ben spredes) og derved hægter sig i boardet.

Mit spørgsmål til jer er nu, om disse 'plastikben' kan erstattes i en reparations-shop (i århus - sig gerne til hvis et billigt sted kendes) eller om hele køleren skal erstattes?
Avatar billede poko1 Ekspert
17. december 2016 - 20:03 #1
Hvis det er en dyr køler du har så køb en billig med samme type og skift dem ud!
Avatar billede nfssister Forsker
17. december 2016 - 22:58 #2
Jeg kender kun Intel's stock køler der har de ben der skal klemmes i bundkortet.
Antager det er denne:
https://www.endpcnoise.com/sites/default/files/stock_1155_cpu_cooler.jpg

Ved du hvilket socket eller bundkort du har ?
For jeg vil klart anbefale du køber en ny køler, f.eks. denne hvis det er socket1150/1151:
https://www.computersalg.dk/i/814101/cooler-master-hyper-212-evo
Avatar billede HotSpurs Juniormester
29. december 2016 - 17:14 #3
Hej folkens, tusind tak for jeres hjælp - jeg beklager dette sene svar.

Efter at have taget computeren forbi et reparationsværksted, købte jeg en Coolermaster Hyper 212 EVO, kompatibelt fundet takket være værkstedet, men da de forlangte 700 kr. for at installere den, har jeg gjort det selv (har prøvet det før) - og står nu med et nyt problem:

computeren starter ikke op! Eller rettere, samtlige kølere og lygter virker, og alt lader til at tænde, men intet skærmbillede vises, og hverken tastatur eller mus lader til at tænde. Jeg har, efter at have læst flere guides og forumindlæg om emnet, prøvet følgende:

Resette BIOS (via CLEAR-jumper)
Remonteret køler (og naturligvis genpåført pasta, efter at have fjernet den forrige)
Remonteret grafikkort, lydkort og netværkskort
Checket at CPU'en sidder som den skal

Har nogen ydeligere tips???
Avatar billede nfssister Forsker
29. december 2016 - 17:44 #4
Har du sat køleren i det rigtige stik på bundkortet. For det starter ikke op korrekt hvis ikke der sidder noget i CPU_Fan porten :)
Avatar billede HotSpurs Juniormester
29. december 2016 - 18:24 #5
@nfssister;

jep, det hele sidder som det skal tror jeg - alle kølere og blæsere gør som ønsket, inklusive den nye køler.

En sidebemærkning; den karakteristiske beep-lyd, der plejer at lyde kort efter opstart og lige inden skærm og tastatur starter op, afgives ikke fra motherboardet. Lige nu prøver jeg igen igen at remontere køler og CPU, men da jeg er løbet tør for sprit til at rengøre cpu og køler for den forrige pasta, kan jeg først fortsætte i morgen.
Avatar billede nfssister Forsker
29. december 2016 - 18:33 #6
Har du haft pillet rammene ud og evt sat dem forkert i ?

Det enkelte bip betyder alt er ok - Hvis det mangler så er der noget galt.
Avatar billede HotSpurs Juniormester
29. december 2016 - 19:28 #7
Update: En ven på FB anbefalede at tørre pastaen af uden sprit, og efter at have gjort dét, og samtidig se en video om CPU-montering, gik det op for mig at jeg vendte CPU'en forkert! Jeg er en klovn lol, det hele virker perfekt nu, med glimrende temperature.

Mange tak for hjælpen alle sammen! Godt nytår