Avatar billede Morgan Novice
21. december 2016 - 01:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hjælp til formel

Jeg har et Data ark hvor jeg har en masse nummer på det som hedder ungdyr hvor de står i e2-e3-e4 osv for år 2017 så nummeret er 17_01 17_02 17_03 osv
i f2 -f3-f4 osv for år 2018 18_01, 18_02, 18_03, osv.
Nu er det så at jeg har et ungdyr ark hvor jeg kan skrive antal unger som bliver født og disse unger skal have et nummer (17_01) for den første unge og (17_02) for unge 2 osv.
Antal fødte hun unger står i D2 og E2-F2-G2-H2 er hvor nummer på dyr skal indsættes.
Antal fødte han unger står i J2 og K2-L2-M2-N2 er hvor nummer på dyr skal indsættes. Altså hvis hun nummer 1 får 3 unger skal unger have nummer 17_01,17_02,17_03 hvis så hun nummer 2 får 1 unge skal den have nummer 17_04 osv.
Antal unger kan svinge meget.
Avatar billede Kemadx Juniormester
21. december 2016 - 09:55 #1
Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvilken formel det er du har problemer med?

    E        F
17-01  18-01
17-02
osv..

Du vil gerne have en formel der kan samle 17 og _ og X? Hvor automatiseret skal det gøres? Hvis det "bare" er at sætte dem sammen kan du skrive ="17_"&E2 , så får du 17_1 hvis der står 1 i E2. Og den formel kan du så trække ned.

Du kan også have 17 stående i E1 som reference for året, og bruge =E$1&$E2 (låser afhængig af hvordan du vil trække).

Eventuelt brug =sammenkædning hvis du hellere vil det.
Avatar billede jkrons Professor
21. december 2016 - 14:04 #2
Jeg har måske misforstået det, men er det, du er ude efter, at du bare behøver at udfylde antallet af unger, og skal den selv sætte numre på i de relevante celler?
Avatar billede Morgan Novice
21. december 2016 - 14:49 #3
Ja jeg vil godt at jeg kun skal udfylde antal hun unger og antal han unger og så skal excel selv indsætte nummer i rækkefølge.
Eksempel
Hun nr 1 får måske 3 unger så skal de have nr 17-01, 17-02, 17-03,  (17=2017 år) (18=2018 år)Osv
Hun nr 2 får måske kun 1 unge og denne skal have nr 17-04,
Hun nr 3 får måske 5 unger så skal de have nr 17-05, 17-06, 17-07, 17-08, 17-09, Osv
Hver hun kan få op til 5 unger så det kan variere meget.
Håber at dette er nemmere at forstå ellers skriv
Avatar billede jkrons Professor
21. december 2016 - 22:34 #4
Det lyder ikke som en opgave for en formel/flere formler, men for en avanceret makro. Dels skal den fordele i relevante celler, og dels skal den sammenligne med numre, der allerede er brugt. Så skal se på årstallet og sætte det hele sammen. Ikke noget man laver på 5 minutter.
Avatar billede Morgan Novice
22. december 2016 - 01:30 #5
Jeg vil sige at årstallet er lidt lige meget så længe jeg bare kan ændre det og dette kan jeg selv gøre ved at ændre 17 til 18 i de samme celler på data ark
Avatar billede Daffodil Professor
04. januar 2017 - 12:58 #6
Har lagt et regneark i dropboks.

Prøv at se det igennem. Det er lavet med "Hvis" sætninger og til sidst en sammenkædning.
Jeg har lavet det på rækker, men det burde være let at lave om til kolonner hvis dette foretrækkes. Den er lavet til maksimalt 5 unger per dyr, men det kan let udvides, hvis de kan få flere unger.

https://www.dropbox.com/s/q5jraqfexx976d5/Dyrenumre.xlsx?dl=0
Avatar billede Morgan Novice
06. januar 2017 - 03:05 #7
Jeg vil sige mange tak for hjælpen det var lige det jeg manglede ??