Avatar billede rud Novice
22. december 2016 - 14:20 Der er 6 kommentarer

Kopiere dvd film til ipad

Jeg har en samling dvd film som jeg gerne vil se, når jeg f.eks. Er ude at flyve. Min Mac book Pro har dvd drev, men er jo tung. Kan de kopieres over på min iPad mini, så jeg kan se en film offline? Og er det lovligt?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. december 2016 - 14:28 #1
en købe http://www.aiseesoft.com/ipad-converter-suite-for-mac.html
en gratis http://www.iskysoft.us/lp/video-converter-ultimate/both.html (skriver, de har en mac, men min pc viser kun pc-version)
nogle film er beskyttet på dvd, og der er delte meninger om den kryptering så må brydes.
Avatar billede INK Ekspert
22. december 2016 - 15:00 #2
Der findes en gratis "Smart Converter" i App store for Mac. Konverterer til både fil-format og størrelse svarende til iPad eller iPhone.
Avatar billede rud Novice
22. december 2016 - 15:17 #3
Ok. Men filmen skal vel først kopieres til Mac'en. Skal den over i iTunes? - og hvordan?
Avatar billede INK Ekspert
22. december 2016 - 15:42 #4
Må nok lige korrigere mit #2.
Jeg har konverteret egne videoer med dette program ikke DVDer. Har netop forsøgt, og tilsyneladende kræver det PRO udgaven som koster 15 $ ++
Har dog ingen erfaring med denne.
Findes her:
http://shedworx.com/smart-converter-pro
Programmet overfører til iTunes, der så kræver synkronisering med iPad.
Avatar billede eurositi Ekspert
22. december 2016 - 18:35 #5
Du har købt filmen helt lovligt - og indtil andet er bevist, er der aldrig nogen, der har gøet af, at nogen her til lands har tilgængeliggjort den til personligt brug på de medieafspillere, man råder over, så længe man ikke videredistribuerer den.

I modsætning til et program som Handbrake (http://handbrake.fr) kan MakeMKV godt bryde kopispærringer (programmet opdateres af samme grund jævnligt). Programmet findes til både Windows og MacOS(X). Bemærk, noten om, at du muligvis skal justere de såkaldte Gatekeeper indstillinger på din Mac for at installere programmet (som er ganske og aldeles sikkert at installere):
http://www.makemkv.com/download/
Det lagrer outputtet (en 1:1 kopi af den originale DVD video) som MKV-fil(er) på din harddisk. Du styrer selv, hvor mange ekstra lydspor og undertekster, du vil kopiere med over. Det tager typisk kun 5-15 minutter at kopiere alt indholdet.

iOS er et MEGET lukket styresystem, og Apple bryder sig IKKE om open source medieformater, selv om andre giganter som Microsoft er begyndt at understøtte det. Så du er nødt til at konvertere videoen til et mere konservativt format end MKV - og du vil nok alligevel gerne spare lidt plads, hvis konverteringen kan gøres uden synligt kvalitetstab.

Indlæs MKV-videoen i Handbrake. Angiv output som MP4 og vælg destinationsmappen. Vælg "iPad" som preset fra topmenuen. Gå til Subtitles-fanen og sikr dig, at underteksterne kopieres over som ønsket. Klik på "Add to queue" og Start konverteringen.
Nu skulle du gerne ha' en kopi af din film, du nemt kan afspille på din Apple-tablet.

Havde du haft en normal tablet, havde det sidste trin ikke været nødvendigt. ;)
Avatar billede kurtba Ekspert
22. december 2016 - 23:45 #6
Jeg havde også et problem med konvertering af film, som skulle afspilles via ipad.
Den hentede dem dog fra en wifi harddisk, men filformat problemet er formentlig det samme uanset om det hentes fra netværksdrev eller ligger direkte på ipad.en.
Du kan se spørgsmål og svar her
http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1012188
Som du kan se, endte jeg med at konvertere til mkv med Makemkv programmet. På ipaden installerede jeg VLC og den kunne så afspille dem. Du kan efterfølgende se, at der var en som foreslog yderligere komprimering for  ikke at have så store filer, men det har jeg ikke prøvet, idet den pgl. som anført havde en ekstern wifi harddisk med masser af plads på.