Avatar billede htx98i17 Professor
24. december 2016 - 08:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

hvilken extender/acces point?

Hej

Jeg har en d-link router som umiddelbart ikke ser ud til at understøtte bridge mode.

Den er dog nykøbt og understøtter 2.4/5ghz AC.

Jeg mangler dækning i den anden ende af huset på 5gh båndet, så jeg vil gerne  købe en extender/acces point til den ende som udvider 5 ghz netværket.

Jeg har netværksstik i væggen som extenderen/AP skal tilsluttes og den må gerne understøtte PoE.

Jeg ved ikke hvad jeg kan bruge? er det en extender eller er det en AP jeg skal se efter?
Avatar billede INK Ekspert
24. december 2016 - 14:31 #1
Du har altså kabelforbindelse fra din router til det stik, du vil bruge. Du skal så have et AP, gerne med både WiFi og kabelmulighed.
Du kan bruge en router, hvor du stiller den i bridge mode (slukker for DHCP serveren).
Prisforskellen på en ren AP og en router er efterhånden meget lille, så du har en fleksibilitet, såfremt du senere skal bruge en anden løsning.
En extender kører almindeligvis på WiFi, og skal både sende og modtage signaler. Det giver derfor en dårligere dækning, men selvfølgelig brugbar i mange situationer.
Avatar billede htx98i17 Professor
24. december 2016 - 14:55 #2
Vil det sige at jeg kan købe hvilken som
Helst router 5ghz/ac og slå DHCPen fra? Der skal ikke være en funktion på den som hedder BRIDGE?

Hvad med nuværende wifi router, skal
Der gøres noget ved den?
Avatar billede INK Ekspert
24. december 2016 - 15:11 #3
Alle nye routere kan så vidt jeg ved indstilles som bridge, dvs. på nogle kaldes det blot at slå DHCP funktionen fra.
Det vil formentlig også kunne gøres på din nuværende router, men du skal jo have én router på systemet ;-)
Din nuværende router skal med et AP ikke ændres. Den opfatter bare AP´en som enhver anden bruger, der skal have tildelt en dynamisk intern IP adresse.
Man kan også tildele AP´en en fast intern IP adresse. Dette skal så gøres i den nuværende router.
Avatar billede INK Ekspert
24. december 2016 - 15:16 #4
Når du skal indstille en ny "router" kobler du den med kabel til din PC. Slukker for internetforbindelsen (WiFi) på PC´en. I en browser indtaster du IP adressen, som du læser i instruktionen (typisk 192.168.x.y). Logger dig ind med brugernavn og password. Standard er ofte "admin" og "password", men det læses i instruktionen ;-).
Finder det relevante sted og fjerner "fluebenet" i DHCP server.
Avatar billede htx98i17 Professor
25. december 2016 - 07:28 #5
Ok, tak for løsningsforslag. Jeg skal lige på arbejde det næste døgns tid, og så julefrokost, og så afprøver jeg og vender tilbage.
Avatar billede htx98i17 Professor
28. december 2016 - 15:34 #6
Jeg har lige brug for at opsummere.

Følgende enheder er forbundet fra den ene til den anden:

Fibernet boks (placeret i ene ende af huset)
D-Link Router (dhcp og wifi: "V38") (placeret i ene ende af huset)
Switch (placeret i ene ende af huset)
Switch (placeret i anden ende af huset)
Zyxel AP NWA3560-N (wifi: "V38") (placeret i anden ende af huset)

Den sidste enhed (Zyxel AP) er den jeg gerne vil have tilsluttet for at udvide det trådløse netværk og jeg vil gerne have at det har samme SSID for at mine devices selv kan skifte mellem det stærkeste signal (1. kan det lade sig gøre?)

Zyxel AP kan indstilles til følgende:
A. AP controller
B. Standalone
C. Managed AP

2. hvad skal zyxel AP indstilles til?
Avatar billede INK Ekspert
28. december 2016 - 23:48 #7
Vedr. punkt 2, så vil jeg mene det skal være managed AP, idet den styres af din D-Link router. Det kræver et nærmere studium af manualen, men det er mit umiddelbare bedste bud.

Vedr. punkt 1, så vil enhederne automatisk skifte til stærkeste sender, når de bare har været logget på én gang (husk flueben i automatisk opkobling). Du kan give dem samme navn og password, men så kan du jo ikke se hvilken den aktuelt er på!
Jeg har personligt brugt forskellige SSID'er, men det er en smagssag.
Avatar billede INK Ekspert
29. december 2016 - 00:13 #8