Avatar billede lstevns Mester
06. januar 2017 - 10:46 Der er 3 kommentarer

Formel der fortæller farven på en celle??

Hej

Jeg har et ark hvori der er grønne, gule og røde celler. Jeg vil gerne have dannet en formel som fortæller mig hvilken farve hver enkel celle er, fordi jeg skal bruge det til videre beregninger, som hvis cellen er rød skal den.... osv.

Mvh Lena
Avatar billede ebea Ekspert
06. januar 2017 - 11:05 #1
Hvis dine celler "bare" er påført en farve, så kan du ikke lave en formel, til at fortælle farven. Det skal ske ved hjælp af VBA. Og selv den vej, er det svært, fordi den pågældende farve, kan være en farve, som ligger udenfor det standard antal af farver, som genkendes ved hjælp af VBA.
Du kan, med hjælp af Betinget Formatering, måske lave en formel, som kan hjælpe dig i den retning du ønsker.
Avatar billede lstevns Mester
06. januar 2017 - 11:31 #2
Øv ok, men tænkte det nok. Tak for svar
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
06. januar 2017 - 15:49 #3
Sindsygt let:
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/FARVETOTAL/

Og, så er det totalt vrøvl, at en celle farve kan ligge udenfor det farveområde, som VBA kan genkende - VBA kender samtlige farver indenfor RGB-spektrumet - man benytter blot den indbyggende VBA-funktion RGB() til at angive og/eller teste på...

Selvfølgelig kan Excel VBA genkende alt, hvad Excel regneark kan...