Avatar billede HotSpurs Juniormester
06. januar 2017 - 12:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Selvslukkende stationær

Hej eksperter,

Min stationære computer, som efterhånden har en del år på bagen, er for nylig begyndt at crashe på en særdeles bekymrende måde; hvadend jeg er i windows (windows 7 Ultimate sp1) eller i DOS under opstart, kan computeren pludselig afgive en klick-lyd, som om nogen slukkede for strømmen, og lukke ned, for efter et par sekunder at starte op igen. Ind imellem kan den køre fint uden restart i flere timer eller dage af gangen, og andre gange genstarter den sekunder efter restart.

Jeg har udført mem-test (fra DOS), harddisk-check og reparation (CHKDSK i adskillige timer) - hvor der tilsyneladende var adskillige beskadigede sektorer, windows-reparation (uden resultat) og naturligvis virus-check (Kaspersky). Temperaturer er alle, ifølge programmet Speedfan, som de skal være, med et gennemsnit på ca. 30-35 grader.

Derudover har jeg udskiftet de 2 RAM-blokke, remonteret CPU+køler, grafikkort, lydkort ect., og gennemgået at kabler sidder som de skal. Det der lod til at have den største effekt, særligt i en periode hvor computeren slet ikke ville starte op (viste enten windows-logoet i opstart i en evighed, eller tændte slet ikke), var at hive stikkene på harddisken ud og ind igen. Derefter kørte jeg et online check af harddisken med programmet Speedfan, som gav HD'en kun 50 % i kondition/tilstand, men 97 % i 'performance'.

Derfor er jeg selv overbevist om at det er harddisken der trænger til udskiftning, men er en defekt harddisk overhovedet i stand til at forårsage den slags hard-reset, og kan der gøres andet end udskiftning og CHKDSK for at løse problemet?

PS: For nylig tog jeg computeren forbi en pc-reparatør for hjælp med at finde en ny og kompatibel CPU-køler, og problemet ovenfor opstod kort efter at have installeret den nye køler. Derfor ville det selvfølgelig være oplagt at mistænke PSU'en (strømforsyningen), men pc-reparatøren har over telefonen lovet at deres anbefalede køler ikke kræver mere strøm end PSU'en kan håndtere, ergo min mistanke om HD'en.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2017 - 13:19 #1
du har helt glemt synderen: PSU

han har lovet ?
det tager en uge at have en psu kørende i test om den virker eller ej, og det koster 5 arbejdsdage.

der er kun 1 ting som kan være, og det er PSU, der skal en ny i!
og er det noget andet, så er det jo altid en defekt psu som dræber maskinen, stump for stump.

en defekt hdd giver blot en sløv boot/brug.. den kan snegle en boot helt ned til 45 min.

hvis ikke din bios viser at cpu er ved at smelte, så kan det kun være psu som er færdig. og er der noget galt efter du sætter en ny i, så er det den gamle der har smadret maskinen.

rækkefølge ved nedbrud:

#1 alle kabler sidder fast ?
#2 ændringer, når "known good" psu bruges ?

ja, resten gir sig selv
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2017 - 13:22 #2
tænder pc ikke første gang ved tryk på power knap = psu
sker det igen = psu!!!!
slukker pc ned = varme eller psu (nemt at afgøre)

du skal altid starte med den! og det giver et nice 12 tal til IT supporter eksamen :)
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2017 - 13:33 #3
Jeg er enig i at synderen må være forsyningen. Det kan være en lodning der ikke er god nok længere. Klik lyden du hører kan være når den mister forbindelsen, eller når den kommer igen. Det kan være meget svært at lokalisere.
Avatar billede HotSpurs Juniormester
06. januar 2017 - 14:03 #4
Jeg må så ud og købe en ny PSU, lader det til.

Tusind tak for svar @sidwave & @220661 :)
Avatar billede HotSpurs Juniormester
13. januar 2017 - 14:33 #5
Update:

Ganske som de gode eksperter sagde, har det formentligt været en defekt PSU - en ny PSU har nu i 3 dage virket upåklageligt, uden nogle crashes.

Igen tak for hjælpen @sidwave & @220661!
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2017 - 16:32 #6
Velbekomme :-)