Avatar billede Niels Juniormester
06. januar 2017 - 15:37 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Vis / skjul menuer med VBA i Excel

Jeg vil gerne vise / skjule menuer og knapper (funktioner) på båndet i Excel ved hjælp af makroer (VBA)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
06. januar 2017 - 15:44 #1
For at kunne gøre dette skal du henvise til de kontroller, du ønsker, at arbejde med, i XML koden, og henvise til en makro i 'getVisible' tagget, og så kan du skjule/vise elementer i båndet (Ribbon).

Lidt grundlæggende Ribbon XML her:
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/Ribbon/DIY/
Avatar billede Niels Juniormester
06. januar 2017 - 18:12 #2
Tak for svar! Fin side du henviser til, den giver et godt indblik. Jeg har downloadet Custom UI Editor fra deres hjemmeside og fulgt eksemplet - MEN det virker ikke!  - jeg får ikke en ny menu med mere......

Kan der være noget med versionen af UI editoren eller min Excel version, som er 2016?

Jeg undrer mig også over den første linje i eksemplet:

<customUI xmlns="http://schemas.microsoft.com/office/2006/01/customui">

hvad skal den?
Avatar billede Niels Juniormester
06. januar 2017 - 22:49 #3
Ahhh, jeg kørte en validate på koden, og det viste sig, at der var nogle ulovlige blank-tegn....det virker - TAK!
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
07. januar 2017 - 08:20 #4
Velbekomme :-)
(Havde jeg set dit opfølgende spørgsmål, ville mit svar osse have været, at køre en 'Validate' på din kode, med det fandt du ud af helt selv :-)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
07. januar 2017 - 09:03 #5
Et lille ekstra fif, hvis du ikke har opdaget det...

Der er en oversigt over de mest benyttede kontroller og attributter her:
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/Ribbon/XML/