Avatar billede repsakasper Juniormester
06. januar 2017 - 16:53 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

RAM: Opgrader eller udvid?

Hej Eksperter

Jeg har en stationær computer med et par år på bagen, den er født med 2 af følgende ram, altså 8 GB i alt:

Type    DDR3
Size    4096 MBytes
Manufacturer    Kingston
Max Bandwidth    PC3-12800H (800 MHz)
Part Number    KHX1600C9D3/4G
Serial Number    288373763
Week/year    21 / 12

Mit spørgsmål er så; bør jeg opgradere til nye, eller udvide til 16 GB?
- Hvis jeg udvider, skal det så være præcis samme type RAM, eller skal det bare være med samme "stats"?`

Jeg bruger primært min computer til at spille spil som BF3, BF4, GTA V mv.
Derudover har jeg 2 skærme, en på 24" og en på 22,5", hvor skærm nummer to primært anvendes til at streame Netflix, youtube, Twitch og lignende.

Jeg oplever problemer med at gøre begge, når jeg spiller de mere krævende spil.

Andre specs:
Windows 10 64bit
Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz
Gigabyte Technology Co. Ltd. Z77X-D3H
2047MB NVIDIA GeForce GTX 960
Samsung SSD 850 EVO 250GB
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2017 - 17:36 #1
Som jeg læser det, så har du de hurtigste ram 1600 MHz som bundkortet understøtter, så jeg kan ikke tro du vil "tjene" noget fart her ved at købe nye hurtigere ram, som bare vil indrette sig til den bus hastighed som bundkortet kører med:
https://www.cnet.com/products/gigabyte-ga-z77x-d3h-1-0-motherboard-atx-lga1155-socket-z77/specs/

Har du kunnet gøre begge dele før i tiden skulle du måske undersøge om computeren kører for varm når du belaster den.
Avatar billede repsakasper Juniormester
06. januar 2017 - 17:46 #2
Ahh - Det havde jeg ikke lige overvejet.

Nej, har ikke før kunnet køre både f.eks. GTA V samtidig med streaming af f.eks. Twitch på to skærme. Så måske det afhænger af, at jeg har for få ram?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2017 - 17:48 #3
Prøv at åbne joblisten, og se her hvor problemet opstår først. Det kan være ram ja men tjek også lige på processoren og disken