Avatar billede Jmv_cyber Novice
08. januar 2017 - 10:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Lenovo ThinkCenter M81 "opgradering"

Hej Eksperter!

Jeg har en Lenovo ThinkCenter M81 desktop som jeg er i færd med at opgradere, selv om det kræver lidt arbejde at finde hoved og hale i Lenovos egene standarder... og arbejde har det sat mig på!

- Jeg har pt. fjernet harddisk og DVD drev og erstattet dem med en SSD og en mindre 2,5" laptop HDD. Ingen problemer.

- Jeg har fjernet den ene blok 4GB RAM og erstattet dem med 4x 2GB blokke med RAM. Ingen problemer.

- Windows 10 installeret og drivere opdateret. Ingen problemer.

- Jeg tager PSU, bundkort og de to diske og overfører i et nyt kabinet. Det hele fungere, men CPU blæseren driller.

Jeg får ingen fan errors, så længe kabinet blæseren er forbundet, men CPU fan starter som normalt og inden for 30 sekunder stiger dens RPM konstant indtil den kører på maks, som larmer af £$?@ til.
Prøvede at hente HWMonitor, som viser at alle 4 CPU kerner ligger på 25-32 grader celcius,

- Har prøvet at pille alt unødvendigt fra, virkede ikke.
- Har prøvet at resette CMOS ved at tage strømmen fra, pille batteriet ud, holde power knappen nede i 5 sekunder, vente 15 minutter, sætte alt i/til igen og gå ind i BIOS for at indlæse default optimal settings, virkede ikke.

Jeg har dog bemærket at hvis jeg ikke sætter keyboard til og tænder for maskinen, hænger den efter BIOS (men før POST boot) med "No keyboard" feljen. Alene hér, uden at PC'en kommer videre, laver CPU blæseren samme nummer og speeder op til unødvendige højder.

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan en kabinet forandring kan gøre dette for en blæser? Eller hvorfor? Jeg ved godt at Lenovo er besværlige af modificere på dette niveau, men alligevel!
Avatar billede Jmv_cyber Novice
08. januar 2017 - 10:32 #1
Det skal også lige nævnes at der er INGEN CPU fan indstillinger i BIOS...
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2017 - 11:33 #2
Hvilke temperaturer har du på andre dele af bundkortet?
Avatar billede posten Ekspert
08. januar 2017 - 12:08 #3
har du prøvet med en ny gang pasta ??
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2017 - 12:32 #4
#2 Min ide er at du måske har fået  forskubbet kølingen på Northbride eller Southbrige køleprofil så den kalder på mere køling fra cpu blæser.
Avatar billede Jmv_cyber Novice
08. januar 2017 - 13:50 #5
Intet på computeren overstiger 35 grader celcius og det skal også lige nævnes at jeg ikke har haft CPU blæseren pillet af. Jeg har taget hele bundkortet med CPU og blæser fastmonteret og flyttet over i det nye kabinet.

Screenshot af HWMonitor:
http://mightypenguin.dk/HWMonitor.png
Avatar billede Jmv_cyber Novice
08. januar 2017 - 13:54 #6
Oh, og det skal også lige nævnes at når jeg lader maskinen stå på fuld blæs i et par minutter, slukker for den og med det samme tænder for den igen, så starter hele processen forfra og i samme tempo. Langtsomt forøger blæserens hastighed sig til den når maks efter 1½-2 minutter...
Avatar billede Jmv_cyber Novice
08. januar 2017 - 14:46 #7
Jeg har nu pillet blæseren af CPU'en, fjernet det gamle paste, pålagt ny og påmonteret blæseren igen. Samme problem, ingen forskel på temperaturer.

Video der viser hvad der sker når maskinen tændes og kører i ca. 1½ minut, slukkes og startes igen:
https://drive.google.com/file/d/0Bzebv562xqMeUm9kaTZTeFRDdWc/view?usp=sharing
Avatar billede Jmv_cyber Novice
08. januar 2017 - 17:59 #8
Fejlen er fundet.

Lenovo har i deres stationære maskiner (i hvert fald M81 modellen) tilkoblet en lille temperatur måler der sidder på bundkortet med 4 pins.
Det ene ben i stikket var løs, så bundkortet fik ikke den korrekte information og blev derfor ved med at forøge niveauet af køling.

Jeg siger tak til alle der har kommet med foreslag!
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2017 - 22:21 #9
Godt du fandt fejlen :-)