Avatar billede scheler Novice
10. januar 2017 - 09:08 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

SEARCH funktion

Jeg har problemer med at få skrevet min formel rigtigt, mit mål er, at den skal returnere de tal der står efter * i et givent felt, hvis der før * står et 1-tal. Jeg kan godt få den til returnere, hvis der er et 1-tal men er der et 2-tal foran *, så returnerer den en fejl, mit forsøg ser således ud:

=IF(SEARCH("1*";S3;1);MID(S3;SEARCH("1*";S3)+2;5);0)
Avatar billede acore Ekspert
10. januar 2017 - 09:35 #1
Hvad skal der returneres, hvis din tekst ikke indeholder "1*"? Ret "ikke fundet" i nedenstående formel til det, du ønsker.

Brugen af SEARCH er ok, men jeg tror du skal erstatte "1*" med "1~*". * er en wildcard character, der matcher enhver teksstreng, og du vil derfor få forkerte matches i nogle tilfælde.

Prøv med:

=IF(ISERROR(SEARCH("1~*";S3));"ikke fundet";RIGHT(S3;LEN(S3)-SEARCH("1~*";S3)-1))

Den returnerer hele strengen efter "1*" uanset om det er tal eller ej. Men måske er din formel ok, hvis du bare sætter ~ind i de to SEARCH?
Avatar billede scheler Novice
10. januar 2017 - 09:53 #2
Det hjælper ikke at sætte ~ ind i min formel, der fremkommer stadig en fejl. Hvis jeg bruger din formel, så skriver den rigtignok 2000 i feltet, men det er som tekst og jeg kan dermed ikke bruge det i en anden formel - what to do?
Avatar billede anedi Ekspert
10. januar 2017 - 09:55 #3
Prøv og se om det hjælper at gange med en:
=(IF(ISERROR(SEARCH("1~*";S3));"ikke fundet";RIGHT(S3;LEN(S3)-SEARCH("1~*";S3)-1)))*1
Avatar billede acore Ekspert
10. januar 2017 - 10:41 #4
=IF(ISERROR(SEARCH("1~*";A3));"ikke fundet";VALUE(RIGHT(A3;LEN(A3)-SEARCH("1~*";A3)-1)))
Avatar billede scheler Novice
10. januar 2017 - 10:41 #5
Formlen virker nu efter hensigten, men nogle gange har jeg i S3 kun stående 1*, når der står det, så returnerer den fejl, det kan jeg omgås ved, at skrive 1*0 i S3, hvorved den returnerer 0, er der en smartere måde?
Avatar billede ebea Ekspert
10. januar 2017 - 10:45 #6
Prøv med denne formel, hvor du f.eks. indsætter det tal som skal stå forrest i din søgestreng, i A1 (eller hvor du ønsker), hvorefter der så returneres det der står efter det tal, hvis tallet findes som start i S3. Eller indsæt tallet i din formel, istedet for A1
=MID(S3;FIND(A1;S3)+1;LEN(S3))
Avatar billede acore Ekspert
10. januar 2017 - 10:46 #7
=IF(OR(ISERROR(SEARCH("1~*";S3));LEN(S3)<3);"ikke fundet";VALUE(RIGHT(S3;LEN(S3)-SEARCH("1~*";S3)-1)))
Avatar billede acore Ekspert
10. januar 2017 - 10:47 #8
"ikke fundet" skal selvfølgelig rettes til 0
Avatar billede scheler Novice
10. januar 2017 - 12:09 #9
> EBEA, din formel giver fejl, hvis der står noget helt tredje i feltet!

>acore, din formel virker nu som ønsket, tak for svar :-)
Avatar billede ebea Ekspert
10. januar 2017 - 12:55 #10
#9 - Jeg gik ud fra, at du selv kunne indsætte en fejlhåndterer i Formlen (ISERROR). ;-)