Avatar billede Camilla-DA Juniormester
10. januar 2017 - 20:44 Der er 4 kommentarer

Sikkerhed i Google Chrome

Jeg er begyndt nogle gange at se en anderledes adresselinje hvor der står at min forbindelse er usikker. Den viser ikke den grønne hængelås, men en sort cirkel med et i, og jeg får beskeden om at forbindelsen er usikker når jeg klikker på den med musen. Hvordan løser jeg problemet?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. januar 2017 - 20:57 #1
Det kommer an på.... - det behøver jo ikke nødvendigvis at være et problem.

Den grønne hængelås kommer kun, når trafikken går via en sikret forbindelse (HTTPS), til en webserver med et gyldigt certifikat. Har siden et certifikat, der ikke er gyldigt (af den ene eller anden årsag), er hængelåsen og adresselinjen rød.

Har den som beskrevet en sort cirkel, er det blot en ukrypteret forbindelse... - eks. som her til eksperten.

Det behøver ikke at være et problem, så længe du ikke udveksler følsom data. Din bankforbindelse ville du eks. helst ikke se ukrypteret.

Men det er altså ikke et problem... - for 5 år siden var det meget få forbindelser der var krypteret.

Men vil du sikre dig så godt som muligt, kan du installere Chrome addin´et HTTPS Everywhere: https://chrome.google.com/webstore/detail/https-everywhere/gcbommkclmclpchllfjekcdonpmejbdp

Den forsøger at skifte til HTTPS forbindelse automatisk, hvor det er muligt. Og det er det de fleste steder.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. januar 2017 - 21:03 #2
...Og for lige at drosle "frygten" ned - traffik på en ukrypteret forbindelse KAN teoretisk blive aflyttet af hackere, og bliver det sandsynligvis også i visse tilfælde. Men der skal altså meget til, for at din privattraffik til helt almindelige websider som bt.dk og eksperten.dk er interessante for NSA og GRU.

Er din frygt der ovre, ville du sandsynligvis også vælge at køre med TOR browser, og sølvpapirhat :-)

Det er dog stadig til enhver tid fornuftigt at køre krypteret de steder man kan, ene og alene fordi man på et tidspunkt kommer til at slippe et password, adresse eller kreditkort nummer, uden at tænke over om forbindelsen er sikker.
Avatar billede Camilla-DA Juniormester
10. januar 2017 - 21:46 #3
Jeg kan se den også her er ukrypteret, og det er den af og til også på Facebook, men hvis jeg på Facebook trykker opdater, så kommer den grønne hængelås igen.
Jeg er måske lidt bange for om min adgangskode kan lures...jeg laver selv rimeligt lange koder med en blanding af små og store bogstaver og tal i uvilkårlig rækkefølge. Takker for svaret, jeg blev lidt mere rolig af det.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. januar 2017 - 22:14 #4
Facebook skulle gerne indordne sig efter "HTTPS Everywhere" plugin´et, så hvis du installerer det i Chrome, kan du ikke gøre mere.

BEMÆRK - jeg har i enkelte tilfælde oplevet at den fik en side med indlejrede videoer  til ikke at virke - men det er kun en enkelt side af mange...