Avatar billede MGA Praktikant
13. januar 2017 - 10:37 Der er 1 kommentar

Excel Dash Board

Jeg har et ark hvor data er arrangeret såedes at jeg i kolonner har datoer og i rækkerne har f.eks. en der hedder Linier type a, Linier type b, Linier type c  og en der hedder Timer.

Derunder en formel der regner ud hvor mange linier der er lavet pr. time

Jeg vil så gerne lave et diagram dashboard, som viser effektiviteten pr. uge. Hvordfan laver jeg et opslag i arket, summer det sammen på ugen og præsenterer det i et diagram.

Ovenstående er et tænkt eksempel - mit originale ark indeholder 58 forskellige måde punkter, nogle skal vises direkte andre summes inden
Avatar billede h_s Forsker
16. januar 2017 - 19:52 #1
Jeg vil anbefale dig at lave et nyt ark hvor du viser de værdier du vil lave et diagram på.
Her kan du bruge forskellige funktioner til at opsamle dine data:
- Opslag - Lopslag/Vopslag
- Hvis
- Sum.Hvis

I det dataark kan du lave en kolonne hvor du ud fra datoen danner ugenummer.
Prøv og kig på funktionen uge.nr()

Du kan lave kolonner med uger (A) og bruge den til at summe de enkelte linier typer op pr uge ud fra uge.

Giver det mening?