Avatar billede Yoshidk Praktikant
23. januar 2017 - 15:24 Der er 5 kommentarer

Virus ved a loade en reklame?

Hej
Kan det lade sig gøre at man får virus ved at en bannerreklame får lov til at loade på en side? Altså hvis man åbner en ellers lovlig side, lader den og diverse banner-reklamer (ingen popups) loade, derefter lukker det hele ned uden at trykke på noget.
Avatar billede Slater Ekspert
23. januar 2017 - 15:35 #1
Det er meget usandsynligt, men ikke fuldstændig umuligt. Det kræver et temmelig alvorligt sikkerhedshul i din browser, som en hacker har opdaget og nået at udnytte, før udviklerne (eller mere venligtsindede brugere) af browseren opdager og retter det. Og moderne Javascript-engines køres i sandboxes, som er temmelig godt sikrede.

Hvis du har fået en virus, vil jeg sige 99,999% chance for, at den kommer et andet sted fra.
Avatar billede jk45 Forsker
23. januar 2017 - 16:29 #2
Det er faktisk sket før. For ikke så længe siden var der problemer med at banner reklamerne på de danske medier var inficeret med virus der spredte sig den vej igennem
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. januar 2017 - 17:04 #3
Jeg kan bekræfte - jeg har ved selvsyn set det, dog for 4-5 år siden. Det var da Grooveshark.com var populær - vi havde flere brugere der blev inficeret, og den eneste fællesnævner var, at de brugte musiktjenesten. Jeg satte min egen PC på på den ene skærm, og arbejdede videre på den anden. Pludselig så jeg ud af øjenkrogen at reklamen skiftede, og der var "skyggen" af et pop-out vindue. Vinduet var dog væk da jeg kiggede efter, men virussen lå allerede som aktiv process.

Men som Slater er inde på, bør en patched og opdateret PC forhindre sådanne ting i dag, så selv om det er en mulighed, er det ikke så sandsynligt.
Avatar billede Yoshidk Praktikant
24. januar 2017 - 10:01 #4
Jeg arbejder i en større virksomhed hvor IT helt sikkert har opdateret alt de mener skal opdateres, vi har ikke lokal-administrator og kan ikke engang udpakke filer i "temp-mappen". Og så er jeg bare ret sikker på vores CISCO overfungerer ret ofte, på nogle sider f.eks. en dansk side der sælger soveposer eller et pizzarias hjemmeside, før man overhovedet kommer ind på siger popper CISCO op og siger siden er blokkeret. Vores IT vælger derefter at formatere here computeren så man skal installere og sætte alt op fra ny.
Og jeg synes bare det virker som en overreaktion og tror ikke på den har virus i den situation
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. januar 2017 - 10:16 #5
Det lyder nu mere til at "Cisco" advarer om phishing/malware/virus kan være til stede på en given hjemmeside - og det kan sagtens være bannerreklamets URL der får den til at advare.

Men det er sikkert bare en advarsel, og ikke et vidnesbyrd om at der vitterligt er havnet noget nede på klienten.

Dog kræver det helt specifik viden om, hvilket setup dit firma kører med - og det er kun firmaets egen IT-afdeling der ved det. Hvis det virker som om der reinstalleres på et for løst grundlag, er det eneste du kan gøre at tage den videre via kommandovejen - altså fra leder til leder.