Avatar billede DanielBS Novice
25. januar 2017 - 14:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kode på filer - eller umuliggør OCR-scan

Hej Eksperten,
Jeg er i den situation, at jeg skal dele noget med en gruppe. Normalt scanner jeg en tekst og sætter kode på pdf-filen. Opgaven som gruppen får gør, at de ikke må kunne søge i teksten, da det umuliggør udfordringen (eleverne har lært at OCR-scanne).

Teksten som skal deles, skal deles over google drev. Gruppen har ikke word, så det hjalp ikke at flytte billederne derover, og så sætte kode på. Ej heller kan Google Drev åbne en zip komprimeret mappe med kode (gruppen kan godt hente filen, og så dekryptere på harddisken, men det er for "besværligt").

Derfor er mit problem - Kan man:
A) Lave en PDF-fil som ikke kan OCR-scannes, men godt krypteres med en kode?
B) Sætte en kode en htm-fil, png-fil eller jpeg-fil?

Mvh. Daniel
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. januar 2017 - 17:33 #1
Du kan sagtens gemme en PDF som billede (så kan den OCR'es) og også kodebeskytte den.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. januar 2017 - 17:33 #2
...så kan den IKKE OCR'es, skulle der selvfølgelig stå.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
25. januar 2017 - 19:24 #3
Hvis pdf-filen er en scannet tekst gemt som billede, kan den OCR-scannes og gemmes som en tekstfil med søgemulighed. Ligesom andre billedformater.
Selv om den er kodebeskyttet, kan man ikke forhindre de kvikke elever i at gemme et screenshot som en billedfil og bruge OCR.
Man kan gøre det svært for OCR-programmet ved at gemme billedfilen i en meget lav opløsning, nedtone teksten til lys grå, bruge en snirklet skrift osv. - men så bliver den ikke sjov at læse, hvis det drejer sig om en større tekstmængde.
Avatar billede milter Ekspert
25. januar 2017 - 22:43 #4
Det lyder for mig som en umulig opgave. Måske løsningen af problemet skal findes med en helt anden indgang, dvs. en helt ny analyse af opgaven og problemet.

Du kan forhindre udprintning af PDF-filer vha. sikkerhedsindstillinger i Acrobat, men det løser nok ikke dit problem, eller...?
Avatar billede DanielBS Novice
26. januar 2017 - 08:28 #5
Hej alle sammen,
Tak for hjælpen. Løsningen blev at jeg smed billederne ind i word, og nedsatte lysstyrken til -40% herefter kopierede jeg billederne over i paint* og gemte dem hver for sig. Så samlede jeg billedene med PDFill til et pdf. Det er ikke muligt at ocr-scanne med det program som gruppen "normalt" bruger.
*Det er ikke muligt bare at gemme direkte fra word og så til pdf, da der kommer en hvid kant (margin) som gør at scanneren kan fange teksten.

Tak for jeres hjælp.