Avatar billede hanloven Mester
27. januar 2017 - 14:21 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Stort bogstav efter punktum i Libre og OpenOffice

Hej.

Jeg vil meget gerne undgå at Libre office (og Open office), automatisk laver stort bogstav efter "ord" som eks. mm. osv. lign. mht.. Det er rigtig træls at sku tilbage og rette det hver gang at man skriver en af delene..

Kan man ikke lave en liste med undtagelser..? - At der generelt kommer stort bogstav efter punktum er okay, bare ikke disse konkrete steder.

Jeg har været inde og rode i Autokorrektur, men kan ikke finde hvor det kan ændres.

Jeg håber nogen kan hjælpe :-)
Mvh Kent.
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2017 - 15:22 #1
Prøv at kigge her:

https://help.libreoffice.org/Writer/Turning_Off_AutoCorrect/da

"For ikke at gøre det første bogstav i en sætning stort
Vælg Funktioner - Autokorrektur - Indstillinger.
Klik på fanebladetIndstillinger.
Ryd afkrydsningsfeltet "Første bogstav i sætninger med stort"."
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2017 - 15:26 #2
Eller det her:

Forkortelser (efterfølges ikke af et stort bogstav)
Indtast en forkortelse efterfulgt af et punktum, og klik så på Ny. Dette forhindrer LibreOffice automatisk i at ændre til store bogstav for første bogstav i ordet, som kommer efter punktummet ved slutningen af forkortelsen.

Lister de forkortelser, som ikke automatisk er korrigeret. For at fjerne et element fra listen, marker elementet og klik så på Slet.

https://help.libreoffice.org/Common/Exceptions/da
Avatar billede hanloven Mester
27. januar 2017 - 15:44 #3
Super. Tak for dit indspark. Så fik jeg den til at stoppe med at lave stort bogstav efter punktum generelt.. Men hvis jeg lader krydset stå, og tester med nogle af de forkortelser der allerede er i listen med undtagelser, laver den stadig stort bogstav efter.. Jeg skal vist lige rode lidt mere med det..
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2017 - 16:40 #4
Velbekom :-)