Avatar billede endurancel Novice
27. januar 2017 - 23:42 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Wordpress viser ÆØÅ som æøå i overskrift

Hej
Når jeg laver et indlæg i min wordpress installation (theme Lensa), så skrives hele overskriften automatisk med store bogstaver. Dog skrives ÆØÅ med småt. Det ser lidt fjollet ud, når man eks.vis. skriver "Strømmen på", som bliver til "STRøMMEN På"
Nogle der ved hvordan jeg enten :
1) kan vælge at overskriften ikke automatisk bliver til store bogstaver
og/eller
2) kan få skrevet æøå med store bogstaver

Tak for hjælpen

Mvh
Lars
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2017 - 11:53 #1
Hej Lars,

Jeg vil tro det er fordi det er din styling der er sat til at ændre bogstaverne til store bogstaver, men da æøå bliver konverteret til HTML tegn som har angivelse af om det skal skrives med stort eller småt, så kan CSS stylingen ikke overskrive den.
Hvis du skriver overskrifter når du laver dem, hvor du angiver det som ÆØÅ vil det virke vil jeg tro.

Håber det hjælper, ellers send linket til din side så man kan se hvordan det er sat op.

Vh
Ole Jørgensen
Avatar billede Simon Jensen Novice
02. februar 2017 - 14:23 #2
Hej Lars,

Det er helt sikkert pga. stylingen/designet, der er indstillet til at fungere sådan, ligesom Ole påpeger. Det kan være lidt svært at vide, præcis hvilken fil du skal ændre i, uden at kende WP designet og hjemmesiden.

Hvis du skriver din URL, kan det være en venlig sjæl kan fortælle præcis hvad du skal ændre, i hvilken fil.
Avatar billede endurancel Novice
02. februar 2017 - 14:54 #3
Tak for jeres svar.
Hjemmesiden er www.dedragoervandhunde.dk og vælg så nyheder

Mvh
Lars
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2017 - 15:13 #4
Hej Lars,

Den font der bliver brugt til overskrifter er en ALL-caps font, så det er ikke stylingen der ændre teksten faktisk, ifølge hvad jeg kan se skulle fonten understøtte danske karakterer, men det ser ud til at drille her, måske er webfont integrationen ikke lavet helt klar til det.

Test her, ved at vælge Test drive og så skriv åæø, så kan man se det faktisk virker med original fonten
https://www.fontsquirrel.com/fonts/bebas-neue

Vh
Ole Jørgensen
Avatar billede endurancel Novice
02. februar 2017 - 16:02 #5
Hej Ole
Jeg har prøvet at gå til link og trykke test drive - men hvordan løser jeg problemet på min side?

mvh
Lars
Avatar billede endurancel Novice
02. februar 2017 - 22:25 #6
Hej
Jeg har nu installeret plugin wp-google-fonts https://wordpress.org/plugins/wp-google-fonts/faq/ på min wp side.
Herefter valgt Roboto som font, da jeg prøvede at indsætte æøå i fonten via denne side https://fonts.google.com/  og det så fint ud når jeg gjorde det på https://fonts.google.com
Desværre forbliver ÆØÅ med småt på min hjemmeside.
Hvis jeg så ændrer - så jeg skriver overskriften med stort - så ser det bedre ud, men ikke perfekt.

Den første nyhed på min side, står nu med (tvunget) stort Å, og det ser jo lidt pænere ud, men ikke fint.
Tredie nyhed har et ø i nyheden, og denne står stadig med småt (da jeg ikke har tvunget det stort).

Nogle forslag?

mvh
Lars
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2017 - 18:28 #7
Hej Lars,

Overskriften benytter ikke Roboto som font, men BebasNeueRegular og jeg tror det er den som ikke understøtter ÆØÅ som den skal i webfont versionen.
Det den gør er nemlig at defaulte tilbage til sekundær font som er Sans-serif når den skriver æøå.
Så du skal enten have den til at tage din roboto font til de overskrifter eller generelt skifte overskrifter til ikke at benytte Bebas... fonten.

Jeg kan godt hjælpe dig hvis du sender mig et login til din wordpress, du kan skrive til mig på osj@device.dk hvis du ønsker dette.

Vh
Ole Jørgensen
Avatar billede endurancel Novice
03. februar 2017 - 21:24 #8
Tak Ole - jeg har sendt dig en mail.
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2017 - 21:51 #9
Hej Lars,

Jeg har tilrettet lidt ting på din side, hvis der er nogen steder der stadig ser mærkelige ud, så må du sige til, så kan jeg se på det.

Bare lige en opsummering:
Jeg har rettet overskrifterne, både på nyhederne og generelt på siden, så de er med Roboto fonten og store bogstaver.
Jeg har tilrettet topmenuen, så den står på en linje hvis man er på en stor skærm.
Jeg har tilrettet teksten under logoet også, så det står med Roboto
Jeg har deaktiveret det andet plugin du havde installeret til fonte, da du nu kun bruge google fonte

Vh
Ole Jørgensen
Avatar billede endurancel Novice
03. februar 2017 - 22:08 #10
Tak for hjælpen Ole. Det er værdsat.