Avatar billede Droa Seniormester
28. januar 2017 - 06:22 Der er 4 kommentarer

Finde video dubletter der kan have forskellige opløsninger

Hej Eksperter
Jeg ved ikke om jeg spørger det rigtige sted, men jeg er server admin på en skole der har med video redigering og gøre. vi har ca 50TB med video klip og filer, lige fra 240p til oplæsninger der ligger over 10.000p.

vi har en del dupletter, og tit vælger eleverne dem i lave opløsninger, fordi det tit kan være svært og finde de højeste opløsninger.

Vi har en ide om og slette de lavt opløslige dubletter, og lade de højeste muligheder være de eneste at vælge.

men findes der et program der kan sammenligne indhold af video filer, mellem forskellige encodninger og formater, og gruppere dem efter matches?

det ville gøre vores arbejde utroligt lettere, end og skulle gå igennem dem manuelt.

Håber nogen kan hjælpe, og mange tak :)
Avatar billede milter Ekspert
28. januar 2017 - 15:52 #1
Der findes mange programmer, som kan finde dubletter. Problemet er, at I nok ikke slipper for en masse manuelt arbejde alligevel.

Du skriver "en skole, der har med videoredigering at gøre". Jeg ved godt, det er for sent nu, men var der virkeligt ingen, der fra starten sagde: "Det er meget vigtigt, at vi fra dag et har et velgennemtænkt arkiveringssystem, herunder navngivningssystem".

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=windows+7+10+duplicate+files&tbs=qdr:y
Avatar billede milter Ekspert
28. januar 2017 - 15:54 #2
Og så fik jeg indsat det forkerte link. Her er et lidt mere relevant:

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=find+duplicate+video+files
Avatar billede eurositi Ekspert
28. januar 2017 - 21:59 #3
Medmindre at du er helt sikker på, hvilke maksimale opløsninger hver enkelt video burde eksistere i, er billed(pixel)opløsningen ikke i sig selv et udtryk for den faktiske billedkvalitet. Videoen på 1080p eller 2160p kan jo være komprimeret for meget, mens 720p udgaven er visuelt helt perfekt. Jeg tror derfor ikke, at man vil kunne slippe for at sammenligne de enkelte versioner manuelt, inden man sletter de dårligere udgaver.

Der findes mange gratis programmer til at finde dubletter baseret på filstørrelse eller spilletid, men jeg tror ikke, at der findes ret mange programmer, som reelt scanner indholdet for at vurdere, om det er en dublet. I så fald er der tale om professionelle programmer.

MediaInfo (http://mediaarea.net) kan gi' alle tekniske metadata om hver enkelt video. Jeg ved ikke, om der er mulighed for en effektiv batch-indlæsning.
FFMPEG kan outputte alle metadata for indholdet af en mappe med kommandoen ffmpeg -i
Avatar billede Droa Seniormester
29. januar 2017 - 14:34 #4
mange tak for de gode anbefalinger, vi fik dog kontakt til nogen professionelle, da det virkede ret uoverskueligt og skulle gennemgå dem alene.

Grunden til vores dårlige kvalitets kontrol, var for det meste at eleverne selv havde adgang til og tilføje til arkivet, men ingebn mulighed for at gennemgå om videoen allerede var i arkivet. dette bliver der så gjort noget ved nu :)