Avatar billede 450025 Ekspert
29. januar 2017 - 08:15 Der er 4 kommentarer

Sikkerhet,

Sikkerhet. Er det viktig.
Noen tar fatt i meg å spør, innloggings Passord vi sliter med det, og jeg er enig i det, det kom med Win10 en god løsning i et kontorlandskap ja, og om du er borte i lengre tid ferie eks.

Microsoft sier passord  det må du ha, tenk oppdateringer men ikke bland korta nu, en Konto ved navn (Microsoft konto) den må du ha) for dette er
helt nødvendig ingen plage skal fortelle hvorfor (Oppdateringer, OneDrive samt andre ting du holder på med helt klart, du treng fra tid til annen.

Hjemme hvor ingen deler data med deg, Treng du ikke passord, det er bare en plage det, noen som ikke er så glugge og dem fins husken svikter spesielt eldre, da sier jeg sett den på Hvilemodus, det holder i lange baner, bare husk å dra ut kontakter ved Torden vær.

Den løsning har jeg bruk på 1 data i minst 6 mdr, og nu 3 maskiner er ikke blitt skadelidende av det. Hva har du oppnådd, du har fått et bedre forhold til din data og til Win10.

Ikke fortell det til Microsoft og dem som er på langt høyere plan, vi er bare Brukere, jeg er bare Amatør og har lettet min hverdagen for flere eldre, men (Microsoft konto må du beholde)

Hva med passord til den, et Eks:  (37kemo95) fin en løsning å husk den i hodet 100% seif.
Ok, men fjerne passordet da ja hvordan?

Gå på søk skriv netplwiz trykk enter.
Velg din brukskonto, fjern Haken i firkanten, Du må angi et brukernavn, + password 2 gange, Klikk på Bruk for å godta  valget.
Skriv Brukernavn og password i Boksen. Å klikk ok,
Neste gang du starter Dataen er passordet borte.

Jeg bruker denne løsning herlig, dem eldre maser ikke mer på meg med dette nu, tror hverdagen er blitt bedre for dem. Ingen sure miner heller tvert om.
Men få Microsoft til å forstå at forbrukeren plagas glem det, rett det opp i en oppdatering nei du, dem er opptatt av et mislykka  prosjekt ved navn Edge og jeg sier bare lykke til.
Var det noe som kunne brukes ok da deler jeg det gjerne med andre, for egen del ok men flere eldre har satt pris på dette, vi glemmer så lett når vi blir eldre.
Men dataen er kommet og kravet blir mer og mer i bruk. I Banken satt der 16 personer, nu 3  posthuset er nedlagt et lite bur i butikk? Nettbank på data og telefon handle på nett det også.
Nu er jeg eldre selv å kan lidt, men fremtiden er nettet og dem eldre tvinges mer og mer i dette.

Ha det godt alle sammen.
Arne fra Thailand (Hanto 24)
Avatar billede claes57 Ekspert
29. januar 2017 - 11:36 #1
jeg har selv slået adgangskode på windows fra, så den bare starter når den tændes. Men det er også min private pc - hvis det var en, jeg tog med i byen, så ville jeg have adgangskode.
Avatar billede 450025 Ekspert
29. januar 2017 - 13:22 #2
Hei igjen claes57,
Jeg forstår deg godt, på uteplan og hvor andre rusler rundt så lås din Data, det er veldig enkelt også.
Men jeg syntes Microsoft burte gi folk et valg, å nei du? Vet du hvor mange som sliter rundt omkring med passwordet, det er ikke få,
Låsing er ok er en god diel det, Svar, dem gidder ikke og dem har ikke oppdaget at der finnes vanlige forbrukere rundt omkring, helt utrolig.
Mange brukere vil tilbake til Win 7 og 8.1 fordi Win10 er noe forbaskede mjøl?? Rydd opp i disse bagateller lytt til kunden. Men nei det går ikke.

Jeg vil påstå at Win10 er bedre inn sitt rykte, fjern disse stykke fliser også, men la det være et valg for brukere, jeg har ikke en flis jeg, hadde der vert plassert en vakker snelle på dem så ok.
Nei Takk jeg har tilgang til alt jeg treng på venstra side, mye er der å mere kan komme, videre har jeg et fint ryddig skrivebord.
Hva med Klasisk visning, Ingen kritikk om Klasisk visning Bra den, men den blir sakte men sikkert borte den også og da glir Win10 inn stille å rolig. Ok.

Jeg er ikke Sjef, ikke utvikler heller, men som amatør trives jeg med et ryddig skrivebord. Rydding på data betyr alt.
Tilbake til Emnet Pasword for innlogg, Eldre dem husker ikke, dem trykker feil, dem maser, Bla Bla jeg vil tilbake til Win7,  Win10 er noe Møkk.

Nu møter jeg bare blie fjes rundt omkring, noen har klart det selv, andre har jeg hjulpet og nu er Win10 helt ok.

Frykta nok at jeg ble arbeidsledig nu, slutt på maset om Pasword og dem som gikk Bakk til Win7 og 8.1, nei da nu vil dem tilbake til  Win10 Home igjen dem får sjå hos meg hvordan det er, vi trekk opp en øl snakker lidt om data.
Er veldig tålmodig må det., koser meg med data, kan åpne porten for andre vil dra med Gamlinger også.
Jeg trives på dette Forum jeg, mange spørsmål svirre rundt, og mange gode svar også så Takk til alle andre også.
Og jeg får ha min hobby som altid, koser meg med data. Men claes57, Takk for ditt svar ser deg gjerne igjen. Det er kveld å jeg gir meg.

Arne fra Thailand.  (Hanto 24)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. januar 2017 - 17:09 #3
Well, nu bor vi ikke i en højrisikozone som f.eks. indre KBH, men har alligevel formået at blive ramt af indbrud to gange. Heldigvis blev der ikke stjålet forbrugselektronik, men igen - der er jo ikke ligefrem nogen facitliste til, hvad sådan en halvhjerne rager med sig....

I det tilfælde jeg rent faktisk mister enten en laptop, mobiltelefon, server, NAS eller dele fra stationær PC (eller hele maskinen, for den sags skyld), vil jeg da afgjort følge samme tankegang, som når jeg forlader mit hus: Lukker og låser, så der ikke er umiddelbar adgang til noget.
Avatar billede 450025 Ekspert
30. januar 2017 - 06:11 #4
CRKrogh; Jeg forstår det du skriv kloke ord, du nevner innbrudd 2 gange det gikk Bra fint, selv har jeg vert skånt og vi må være klar over risikoen griper mer og mer om seg, og der finnes stadig nye veie til kriminalitet i IT Verden, og halvhjerner som du skriv rager med seg, ja en kan lure.

Vi får skalke vinduer med gitter sveise dørene fast, å låse computeren ok, men jeg tror dem fleste som kan data vet å låse å ta Sikkerhet på alvor når stedet forlates. Der er vi nok enige.

Nå er jeg lidt opptatt av dem eldre da, vil nesten si alle over 68 burte ikke bruke data for mange har ikke fått opplæring, dem har ikke alle fått det inn med morsmelken Sorry.
Det til tross vi skal være gla for at dem prøver å henge med. Flott.

Dem unge er jeg ikke bekymra for dem går skole dem, men du kan ikke gå i Banken ta ut hele Pensjonen eller trygda din, minibanker forsvinner mange steder, du blir rana rett å slett før du vet ordet av det.

Slutt med det sa jeg til en gammal Gubbe her lært han opp, bruker Nettbank svar, du det var lettere og bedre også.

Å husk jeg kritisere  Microsoft i det nye at Win10 krever låsing å Password. Se hva din kollega skriv
claes57Ekspert (jeg har selv slået adgangskode på windows fra, så den bare starter når den tændes. Men det er også min private pc.)

Hvor mange har gjort det tror du alle som kan jeg også etc, dette forhindre ikke at du låser dine ting når du forlater stedet du er.
Eldre er stort sett hjemme dem la dem slippe det maset, dem koller avisen, drikk  kaffe skriv epost, bruker Fesbook og dette er Bra det.

Men Gi folk et valg og en bedre løsning. Eldre sitter ikke på data fra 8 til 15 på ettermiddagen, ikke jeg heller det er fra og til ettersom, knoter med det passordet hele tiden hvem gidder det? Bruk hvilemodus, neida  Gamlinger er så red for strømmen slår av å på hele tiden, for et mas.
Lær dem Sikkerhet ok, lær dem viktigheten av Microsoft kontoen, få en bedre Hverdag. Og jeg støtter svaret til claes57 det er veien.

Nå må ikke du misforstå meg forstår alt du skrev,  men når jeg er ute eller hjemme så tenker jeg at der har også jeg vert engang, og for meg er det så artig når dem forstår at der er lys i tunelen, jeg kan en god del men du Verden jeg blir aldri utlært i denne bransjen, Så ha en fin dag til deg også.

Arne fra Thailand (Hanto 24)