Avatar billede Mikael Ekspert
31. januar 2017 - 15:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm efter få sekunder

Jeg har en gammel Acer bærbar.. Med win 7 home.

Når den starter op, så får jeg adgang til login, bios. på den indbygget skærm.
Men skærmen bliver sort efter max 10 sekunder.

Via en ekstern skærm på VGA er der ingen problem.

1. En system gendannelse er forsøgt og ok.

2. Fejlsikret opstart ( Stadig sort skærm efter 10 sek. på den interne skærm)

3. Har kørt en reparations dvd.. (ingen fejl)

4. Ingen fejl når enhedshåndtering vises.

5 Driver til skærmkort er okay.

6. Temperatur grafik og andet er helt okay.

7. Under skærmopsætning ses KUN den externe skærm.. Den interne skærm registers dukker ikke op..

8. Nulstilling uden batteri og strømforsyning er forsøgt.

Hvad er der galt ???

Min logik siger, at når bios og login kan ses kortvarrigt på den interne skærm, så er den interne skærm ikke HELT død ??
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2017 - 15:49 #1
http://teknikalt.dk/wp-content/uploads/2015/10/vaelg-skaerm.jpg

vis det er en gamle pc set en xp på hade en gamle pc med 2 VGA skærm på og sa jeg lage xp på så due det igen

har du drive bios smap http://www.overclock.net/image/id/5569753
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. januar 2017 - 15:59 #2
Hvis BIOS skærmen også "blanker ud", gætter jeg på at din baggrundsbelysning i skærmen er ved at stå af. BIOS er jo før windows er startet op, og derfor det helt grundlæggende billede.
Prøv, når skærmen er gået død, at kigge nøje på overfladen - hvis du svagt kan skimte billedet, er det lyset i panelet der er stået af. Det kan som regel ikke svare sig at reparere.
Avatar billede poko1 Ekspert
31. januar 2017 - 17:20 #3
Min formodning er også Backlight Konverter Fejl!
Avatar billede Mikael Ekspert
31. januar 2017 - 17:26 #4
#2 Ja det trick kender jeg godt.. Men nul synligt.. Ikke engang med "lommelygte" tricket.

Lige nu, startede den windows fint op.. Også uden ekstern skærm ??? Hmm

Men ustabil er den vist blevet ??

Hælder lidt til en HD fejl.. For de 10 sekunder inden den sorte skærm, passer meget godt med den tid den normalt bruger for, at påbegynde opstart af min win7. ???

Men underligt nok.. Så gik den også sort efter max 10 sek med en Linus usb opstart.. Hvilket så ikke direkte kan betyde en HD fejl ??
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2017 - 17:32 #5
cpu?
Avatar billede poko1 Ekspert
31. januar 2017 - 17:42 #6
Sludder hvis det er HDD kan du stadig se skærm!
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2017 - 17:52 #7
PRØV OG Boot  med linux live cd usb
Avatar billede Mikael Ekspert
31. januar 2017 - 17:56 #8
Hm.. Ingen problemer nu efter 3 genstart ???

Mistænker lidt "klumper" i batteri og strømforsyning ??

Computeren havde stået  ca 8 dage i dvale.. Men med tændt strømforsyning til.
Og med et kun 2 dr. gammelt nyt batteri ( Fuldt opladet )

Nu har computeren stået 5 timer slukket.. Men med strømforsyning på. Og nu nul problemer (så længe det varre) ???

Ellers må jeg sige hvis det fortsætter: " Skrot er godt" ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
31. januar 2017 - 18:01 #9
#7.. Var netop hvad jeg forsøgte.. Linux boot kom fint på den eksterne skærm.. Men den interne var død..

Men Linux live kom aldrig længere end til "startbilledet".. Altså startede Linux aldrig op, på hverken den ene eller anden skærm..
Hvad den Linux usb ellers fint kan på andre computere..
Avatar billede Mikael Ekspert
18. juni 2019 - 21:08 #10
Løst: Tak for alle svar ;)