Avatar billede Mikkel900 Novice
02. februar 2017 - 16:19 Der er 19 kommentarer

Fiberboks og Trådløs Router

Hej

Jeg står i denne situation at jeg gerne vil bruge min fiberboks til min stationær computer via kabel, da den er kraftigere end min router. Problemet er at jeg ikke kan tilkoble min router ved siden af så jeg kan have mine andre enheder på f.eks mobil osv. som jeg gerne vil have trådløst.. Skal man bruge 2 iper eller kan man bruge en lan splitter ?

Mvh. Mikkel
Avatar billede INK Ekspert
02. februar 2017 - 18:03 #1
Har din router ikke lan-udgange til kablet forbindelse?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. februar 2017 - 21:42 #2
Kabel fra fiberboksen til routeren og videre fra routeren til din PC.

Det skal være en temmelig antikveret router, for at den ikke kan levere til det formål.
Avatar billede hemberg Forsker
03. februar 2017 - 08:18 #3
Arrr. Nu forstår jeg hvad du mener. Du vil simpelthen have de pc direkte på "fibermodemmet" og der har du kun én netværksport. Og så har du problemet med dine trådløse enheder. Du kan formodentlig sætte fiberbiksen i bridge mode og benytte den direkte. MEN det er laaannng fra nogen god ide. Du har absolut INGEN beskyttelse. Og så er der lige det, at din leverandør formodentlig kun uddeler én ip pr boks (nogle selvskaber fx stofa tilbyder 2 direkte tilkoblinger med dynamiske ip'er). Men det kan du jo undersøge.I alle tilfælde hvis der kun er den ene port så hedder der én forbindelse. Er enig men #2. Når det så er sagt, så er de der standart routere der stilles til rådighed ikke altid gode. Du kunne jo overveje at investere i din egen router. Med mindre du vil have det nyeste og hurtigste så kan du faktisk købe en god router for få penge. Men find ud af hvad dit behov er. Trådløs standart (A,B,G,N, AC)? Hastighed på LAN ( 100 M/b eller 1000 M/b), Antal porte (Ofte 4 LAN en WAN). De er ikke så forskellige. Men det der med, at køre uden router er en VIRKELIG dårlig ide - Med mindre du selv sætter firewall, routingtabel, evt ddns, DDOS protection osv. Du er komplet blottet ud i mod det store NET.
Avatar billede Mikkel900 Novice
03. februar 2017 - 08:46 #4
Ja det er min idé men vidste ikke at der ikke var sikkerhed hvis jeg gjorde det. Men tak

Jeg har min egen router model zyXel NBG6716 som jeg vil mene er en okay router, det jeg dog ikke forstår er at jeg får leveret 50/50 af min internet udbyder, men routeren vil kun give mig 45/20 via lan kabel til min stationær, og bor i lejlighed, og routeren er få meter fra.
Avatar billede hemberg Forsker
03. februar 2017 - 08:58 #5
Når du tester hastighed. Så skal det gøres på en kablet forbindelse med én PC og UDEN andre evt. trådløse enheder tilkoblet. Hvis du har andre enheder tilkoblet så kan de jo sluge din båndbredde (i det skjulte). Jeg ved ikke hvordan du tester. Men prøv speedtest.fullrate.dk den plejer at være nogenlunde præcis. Hvordan har du testet/eller kan se at du kun har 45/20 Mbit/sek?
Avatar billede Mikkel900 Novice
03. februar 2017 - 09:04 #6
Jeg har testet hastigheden på min gaming pc med kabel uden andre enheder slået til. Har lavet testen på samtlige sider, hvor man kan tjekke hastigheder.

Last Result: på fullrate
Download Speed: 43857 kbps (5482.1 KB/sec transfer rate)
Upload Speed: 17608 kbps (2201 KB/sec transfer rate)
Latency: 7 ms
Jitter: 2 ms
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. februar 2017 - 09:13 #7
Prøv så at sætte din router imellem og lav samme test?
Avatar billede Mikkel900 Novice
03. februar 2017 - 09:20 #8
Sætte imellem hvad? Min router er sat til fiberboksen hvorfra min lan kabel er sat i routeren til min stationær computer
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. februar 2017 - 09:45 #9
Ok, jeg misforstod. Så vil det være en test med din PC direkte tilkoblet fiberboksen til sammenligning, hvis der stadig er interessant.
Avatar billede Mikkel900 Novice
03. februar 2017 - 09:47 #10
Så er der ingen sikkerhed over netværket
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. februar 2017 - 09:54 #11
Hold nu op - du starter tråden med at du vil tilkoble din PC direkte til internet, så må vi jo stole på at du har basal sikkerhed på plads lokalt på PC'en, ikke sandt?

Med det sagt, så vil der ikke være nogen risiko forbundet med det, hvis det eneste, du foretager dig er at starte PC'en, køre hastighedstesten og lukke ned igen.
Avatar billede Mikkel900 Novice
03. februar 2017 - 10:07 #12
fiberboksen vil sagtens kunne give mig 60/60 uden problemer, men routeren kan ikke.

Næste problem er at jeg ingen trådløs forbindelse har til mine andre enheder pga at der kun er 1 aktiveret port i fiberboksen ud af de 4 der sidder i den, og den vil jeg gerne have sat til min stationær, så den har den hastighed

Spørgsmålet er herfra om det var muligt at koble routeren til imens jeg havde kablet fra computeren sat til fiberboksen, så jeg os havde trådløst og ikke kun internet på min stationær.

Men har fået svar på hvad jeg skulle.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. februar 2017 - 10:35 #13
Glem hvad fiberboksen i teorien kan give dig - lav en konkret måling, resten er fehår og glimmer.
Avatar billede hemberg Forsker
04. februar 2017 - 08:26 #14
Melder mig lige på igen. Tror det CRKrogh forsøger at finde ud af, er om din router fungere som den skal. Derfor test uden router. Hvis du kan opnå tophastigheder uden router er der måske en (indstillings)fejl på routeren. Eller i værste fald en defekt router.
Avatar billede Thomas Rolighed Praktikant
29. september 2017 - 23:45 #15
Hej.
Jeg ville bare høre om du har fundet en løsning, jeg sidder nemlig her med samme router og har sat den til min fiberbox og jeg har kun 43/17 hastighed så ville bare høre om du fandt en opsætning der passede.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. september 2017 - 13:30 #16
Som vi har prøvet at spørge lidt ind til: Hvordan ser hastigheden ud, hvis du kører direkte på fiberen uden routeren?

Først sikre at at grundlaget er i orden.
Avatar billede Thomas Rolighed Praktikant
30. september 2017 - 14:25 #17
Den er 305/305 så der er smæk på. Og min fiberbox er sat i bridge mode. Så der må være noget galt med routerens opsætning men jeg ved bare ikke hvad jeg skal prøve.
Avatar billede Thomas Rolighed Praktikant
30. september 2017 - 14:52 #18
så har jeg selv lige løst problemet.
Når man går ind i Expert Mode på Routeren. og der efter ind i Configuration så er der noget der hedder StreamBoost MGMT. Der er din Up/Download begrænset til 50/20.
så man skal bare fjerne det flueben så man slå StreamBoost MGMT fra.
så nu har jeg fuld udbytte af min forbindelse.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. september 2017 - 15:24 #19
Super. Jeg kan se, at det er temmelig vigtigt at den model kører nyeste firmware, så det kunne måske også være et opmærksomhedspunkt.