Avatar billede JakobE Novice
05. februar 2017 - 15:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kat6, Kat6a eller noget tredje?

Kære Alle

Jeg har lige et spørgsmål angående netværk.

I teorien har vi meget hurtigt net (fibernet vist nok) leveret af Parknet. Dog anser vi det ikke så hurtigt når det kommer til stykket. Vi har sat en router (Apple Express) med et Kat6 kabel.

Mit spørgsmål er således om det vil kunne give noget ved at man opgradere til at Kat6a eller kat7 kabel i stedet? Eller yder kat6 kablet det maksimum routeren alligevel kan trække?

Ser frem til jeres svar!

Dbh Jakob
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. februar 2017 - 15:32 #1
Du vinder INTET ved at skifte kabel. Det kan så rigeligt håndtere hvad din router og forbindelse kan præstere.

Hvis du har en hurtig forbindelse (+100Mbit) kunne jeg måske godt forestille mig at routeren kunne komme til kort, da den teknisk er lidt bedaget.
Avatar billede JakobE Novice
05. februar 2017 - 15:51 #2
Hej CRKrogh

Tak for dit hurtige svar!

Faktisk skulle vi mindst have 200Mbit, så måske er Apple Express ikke stærk nok? Hvad anbefales så i den forbindelse?

Og hvornår er det så tid til at opgradere sit Kat6 kabel i den forbindelse?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. februar 2017 - 16:03 #3
De fleste routere i dag understøtter 80211n men jeg ville ikke selv undvære 802.11ac, hvor (teoretisk) opnåelig hastighed er +1Gbit. Det kunne f.eks. være en Asus RT-AC87U.

Cat6 rækker til 10Gbit, så der er RIGELIG båndbredde, især med tanke på at al konsumelektronik topper med 1Gbit-porte til kablede forbindelser.
Avatar billede wjens Guru
05. februar 2017 - 18:40 #4
Jeg er helt enig med CRKrogh. Cat7 giver dig teoretisk lidt bedre støjbeskyttelse og den slags. Cat6 er rigeligt og det ville cat5 såmænd også være til private hjem (undtagen hvis du har POE udstyr).