Avatar billede ad19 Praktikant
07. februar 2017 - 19:27 Der er 16 kommentarer

Hjælp til lysdæmper

Jeg har tre pærer (hver 35W) som jeg gerne vil have en lysdæmper til
Den jeg ser på nu har en minimumsbelastning på 20W, men hvad betyder det præcist?

Betyder det, at jeg med mine pærer på 105W kun kan dæmpe dem ned til 20W? Vil de stadig lyse lidt?
Avatar billede bdf Mester
07. februar 2017 - 19:55 #1
Minimumsbelastning på 20W betyder kort og godt at lysdæmperen skal ha mindst 20watts forbrug for at kunne fungere, med dine 3x35watt er der ingen problemer :-)
Avatar billede milter Ekspert
07. februar 2017 - 20:17 #2
Og så har det også betydning, hvilken pæretype, du bruger. Kig herunder:

http://www.elviden.dk/lysdaeligmper.html
Avatar billede milter Ekspert
07. februar 2017 - 20:20 #3
Og her et lidt mere uddybende link:

http://elbogen.dk/lysdaemper/
Avatar billede ad19 Praktikant
07. februar 2017 - 21:49 #4
#1 nu har jeg ikke forstand på hvordan strøm fungerer, men hvis jeg vil have det dæmpet lyset helt ned, vil det så ikke svare til 0W? Så belaster jeg jo netop lysdæmperen
Avatar billede milter Ekspert
07. februar 2017 - 22:17 #5
Er det tre halogenpærer, og hvordan er de monteret? Er de købt som et samlet sæt med transformer, eller ...?  Er de tre allerede nu forbundet til en fælles afbryder på væggen? Er det 12 eller 240 volt?
Avatar billede ad19 Praktikant
08. februar 2017 - 05:11 #6
#5 Det er GU10 LED pærer, halogen ved jeg ikke.
De ser sådan her ud: http://imgur.com/a/MN4SI

De fungerer som én lampe ja, forbundet til én afbryder.
Jeg ved ikke hvor mange volt det er
Avatar billede store-morten Ekspert
08. februar 2017 - 05:34 #7
Den hvide dims i midten ligner en transformer:
http://elbogen.dk/lysdaemper/#Lysdaemper_til_gloedepaerer_og_halogen
Avatar billede milter Ekspert
08. februar 2017 - 11:51 #8
Det ligner den herunder. Er det korrekt:

http://www.bauhaus.dk/loftlampe-bimeda-led-3-spots-hvid-eglo.html

Hvis det er den, så er pærerne på 3 watt hver, ikke 35 og 240 volt. Så næste spørgsmål er: Har du skiftet de oprindelige pærer ud med LED, eller ...?

Det med lysdæmpning er ikke så ligetil længere. Prøv at læse linket herunder om dæmpning af LED. Nogle kan dæmpes, andre ikke:

http://www.led-salg.dk/daempning-af-led-paerer

Kronen i midten kan også blot være der for at dække over samlingen af alle ledningerne, men det vil være en god ide, hvis du kigger efter for at se, hvad der befinder sig derinde.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. februar 2017 - 12:06 #9
Inden vi nu allesammen kommer alt for godt igang med at vejlede ham i, hvordan han selv kan gå og hygge sig med at blive slået ihjel med at rode med faste installationer, skulle vi så ikke lige have lovgivningen med i det hele???
Avatar billede milter Ekspert
08. februar 2017 - 12:18 #10
#9.

Indtil nu tror jeg ikke, vi har været inde på noget, en hjemmefusker ikke selv må gøre :-)

http://www.sik.dk/hvad-maa-man-selv
Avatar billede ad19 Praktikant
08. februar 2017 - 12:48 #11
#8 der er klistermærker på selve lysbolden, hvorpå der står max 35W på hver af dem.
Jeg tror faktisk de er uskiftelige, jeg kan i hvert fald ikke tage metalringen af i bunden af
Jeg vil prøve at kigge efter, selvom jeg tror det bare er en indgang for ledningen, som skal ind i selve stålet
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. februar 2017 - 12:58 #12
Det allerførste, du skal have fundet ud af er, hvad der helt præcist står på "pærerne" i lamperne - altså teksten på enheden med dioderne.
Det handler om en typebetegnelse og driftsspænding.

Det er også afgørende, hvad der er i den anden ende af den ledning, der går hen under loftet. Hvis den ender i en stikprop, du sætter op i et lampeudtag, må du selv montere en lysdæmper PÅ LEDNINGEN imellem lampeudtaget og lampen. Er den skruet fast op i lampeudtaget, handler det om en fast installation, og her er det no-go. Tænker du på en lysdæmper til at montere ind i et underlag i væggen, f.eks. med afbryder på, er bestemt også no-go.
Avatar billede milter Ekspert
08. februar 2017 - 13:35 #13
#9.

Så det, sik.dk skriver på deres hjemmeside, er altså forkert:

Både virksomheder uden autorisation og forbrugere må gerne udskifte en afbryder i en eksisterende installation.  og:

Både virksomheder uden autorisation og forbrugere må gerne udskifte en afbryder i en eksisterende installation.

er altså forkert?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. februar 2017 - 13:42 #14
Tror du skal læse teksten som den er skrevet:

"Udskifte en afbryder" betyder ikke erstatte en afbryder med en lysdæmper i fast installtion. Udskifte er en 1:1 handling. Jeg har aldrig hørt eller set det udlagt anderledes.
Avatar billede milter Ekspert
08. februar 2017 - 13:49 #15
Jeg læste flere steder for at sikre mig, jeg ikke uforvarende lokkede ad19 til at overtræde loven, f.eks. her:

http://www.elviden.dk/lysdaeligmper---hvordan-monteres-de.html

Der skriver de bl.a.:

Hvis der er tale om en udskiftning af en eksisterende lysdæmper, eller udskiftning fra en eksisterende afbryder til en lysdæmper, er det som udgangspunkt el arbejde man selv må lave iht. sikkerhedsstyrelsen
Avatar billede milter Ekspert
08. februar 2017 - 13:58 #16
Og så glemte jeg lige at medtage undtagelserne, altså der, hvor det kræver en autoriseret professionel. Undtagelserne findes nederst på siden.

http://www.lk.dk/support/privat/udskiftningsguide/