Avatar billede Albert K Praktikant
08. februar 2017 - 15:40 Der er 1 kommentar

Tælle og sortere i samlemappe

Hej Computerworld,

Da jeg ikke er vant til at arbejde specielt meget i excel, har jeg et par spørgsmål, jeg håber i kan hjælpe mig med.

Jeg har brug for at trække data fra flere excel-mapper (omkring 80) og samle det under forskellige kategorier og derunder underkategorier i én samlet mappe.
Efterfølgende skal underkategorierne sorteres efter antallet af unikke værdier - fx med farven rød hvis underkategorien indeholder under 5 unikke værdier, og farven grøn hvis underkategorien indeholder over 5 unikke værdier. Hvis man samtidig kan få excel til at sortere alle underkategorier i en kategori, således at den underkategori med flest unikke værdier ligger øverst og omvendt den med færrest nederst ville det være helt perfekt. Samtidig er det vigtigt, at de unikke værdier er synlige ved underkategorien. Da nogle af underkategorierne vil indeholde langt flere værdier end de andre, kunne det være fedt, hvis man kunne begrænse antallet af værdier der vises under en underkategori til fx højst 10. Og kan man evt. vælge hvor fra bunken de 10 værdier hentes?
Det skal siges at de mapper, hvor data skal hentes fra, opdateres løbende og der skal samlemappen gerne kunne opdatere sig selv, med de nyintastede data - hvis det kan lade sig gøre?

Jeg beklager, hvis jeg har forklaret det lidt rodet, men er som sagt ikke vildt meget inde i arbejde i excel.

Jeg håber nogen sidder inde med et godt svar - på forhånd mange tak for hjælpen!
Avatar billede kim1a Ekspert
09. februar 2017 - 08:12 #1
Det lyder som om du skal ud i en makro for at få en "opdatering af sig selv".

Er de 80 forskellige filer trods alt ens i overskrifter? Således man kan kan samle al dataen på en lidt nem måde i et stort ark?

Jeg synes dog det lugter af at der skal kigges på database-løsninger i stedet.