Avatar billede Mette Juniormester
11. februar 2017 - 01:28 Der er 19 kommentarer

Windows 8.1 build 9600

Hej..

Min pc kommer og beder om at få Windows aktiveret - men giver mig ikke lov til at aktivere.
Maskinen er vel 1,5 år gammel og blev leveret med Windows - og har kørt upåklageligt, indtil jeg i sidste weekend forsøgt at køre en systemgendannele,(som åbenbart gik galt)  da den kørte langsomt m.m. -

Min pc viser build 9600- jeg har læst og prøvet rigtigt meget - men intet hjælper.

Senest har jeg læst, at problemet kunne løses ved at  skrive i cmd ( som administrator) bcdedit - set TESTSIGNING OFF

Men maskinen kvittere med at skrive:
"Værdier er bestykket af politisk for sikker start og kan ikke ændres eller slettes"
Nogen forslag ?
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2017 - 02:15 #1
Hvis computeren er købt, med Windows 8.1 så er den aktiveret. Eller ville Microsoft også for længst have lukket den ned.
Har du set i kontrolpanelet under System og sikkerhed, hvad der står om aktivering?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. februar 2017 - 09:19 #2
Jeg er enig. Med så ny en pc ligger din produktkode i bios, og derfra burde den kunne hentes ud automatisk.
Og det er korrekt at det ikke kan slettes da det ligger på bios.
Nu har jeg så ikke sådan en bios, men dette her kunne måske være en mulighed for at få synlig gjort koden:
https://www.nextofwindows.com/how-to-retrieve-windows-8-oem-product-key-from-bios
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. februar 2017 - 09:47 #3
Prøv i en kommandoprompt (administrator) at køre:

slmgr.vbs /ato

Det er den egentlige kommando til at aktivere windows.

Hvis den giver fejl, kan du sandsynligvis bruge fejlkoden til at gætte dig til en løsning.

Du kan også se yderligere informationer om licenseringen via slmgr - se eksempler her: http://www.howtogeek.com/245445/how-to-use-slmgr-to-change-remove-or-extend-your-windows-license/
Avatar billede claes57 Ekspert
11. februar 2017 - 10:37 #4
backup af data til ekstern medie, og start helt forfra med en ren installation.
Avatar billede Mette Juniormester
11. februar 2017 - 13:01 #5
Til Valby1:  Ja computeren er købt med installeret/aktiveres Windows 8,1 og har fungere uden fejl. Når jeg kigger under system og sikkerhed - kan den ikke finde Windows og den er ikke aktiveret.

Jeg har allerede  prøvet at køre Jellowbeen´s key finder - og fik product key og Cd key .

Windows siger at den nøgle jeg skal installere skal indeholde ( bogstavs kombination  xxx)  og det passer med den nøgle jeg fik at key finderen

Windows beder aktiver online - men når jeg forsøger - kan det ikke lade sige gøre. Eneste felter jeg kan taste i er NY key - og det er det jo ikke.

Tror måske problemet kan være kommet efter jeg afinstallerede en prøve version af office 365 som ikke fungere?
Avatar billede Mette Juniormester
11. februar 2017 - 13:12 #6
Til Ole Madsen jeg får fejlkoden:
Fejl 0x8004F80B " På en computer der ikke køre en kerne-version af Microsoft Windows, skal du køre en slui.exe 0x2a 0x8004F80B for at få vist fejltext.

Når jeg gør det, får jeg at vide, at jeg skal kontakte Microsoft  ( det har jeg allerede forsøgt - men de henviste til forhandler - som var blank)
Avatar billede Mette Juniormester
11. februar 2017 - 13:14 #7
Jeg har også problemer med at få hentet Windows opdateringer - den søger og søger, og det bliver ikke til noget.
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2017 - 13:23 #8
Ok du har prøvet office 365. Er du sikker på, at den er slettet helt? Det kan muligvis være den som kræver aktivering?
Ser ser du en del af siden "System" så vi er sikker på, at vi taler om det samme.
http://billedeupload.dk/?v=I35nC.jpg
Hvis computeren kører dårligt, at #4 være en udmærket ide - efter at værdifulde data er gemt på USB stick eller harddisk.
Til afinstallering vil jeg gerne anbefale Revo uninstaller.
http://www.filehorse.com/download-partition-wizard-home/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. februar 2017 - 13:35 #9
Altså, der er flere ting der ikke stemmer helt her.

Windows 8.1 på en så ny maskine, har ikke en tilhørende nøgle der skal tastes ind (det har den, men den er indlejret i BIOS, kan ikke skiftes, og burde blive rapporteret ti Windows helt af sig selv).

Fejlkode 0x8004F80B ser ud til at hænge sammen med Office - og jf. ovenstående, er du så helt sikker på du ikke blander Office produktnøgle ind over aktivering af windows og/eller office?

Eller spurgt på en helt anden måde - snakker vi aktivering af Office eller Windows 8?
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2017 - 14:01 #10
@Mette Der er noget som er sort tale for mig. Du skriver:
"På en computer der ikke køre en kerne-version af Microsoft "
Jeg mener, at kernen er en del af operationssystemet, altså her Windows 8.1.
Men måske ved en af de andre i tråden noget mere?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. februar 2017 - 15:22 #11
Kan du systemgendanne til før du fjernede Office 365?
Avatar billede Mette Juniormester
11. februar 2017 - 15:55 #12
Valby1.... Ja, det er det billede jeg ser -  Windows er ikke aktiveret.. og Produkt id: ikke tilgængelig
Avatar billede Mette Juniormester
11. februar 2017 - 15:56 #13
Ole_Madsen... Windows var installeret på maskinen da jeg købte den hos forhandler for ca 1,5 år siden - jeg har aldrig skulle aktivere noget før..
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2017 - 16:13 #14
Så er der noget, som er helt galt. #4 har ret, backup og ny installer.  #2 har lagt et link så du kan se din nøgle. Så kan du, hos Microsoft hente en Iso, som kan installeres på en USB elle DVD. Ved installation benyt endelig muligheden "Gem intet"
Så får du en frisk start. http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html
Avatar billede 220661 Ekspert
11. februar 2017 - 16:18 #15
#11?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. februar 2017 - 18:26 #16
Start med at læse dine licensnøgler ud med The Magical Jellybean:
https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

Hent et frisk Windows-image fra Microsoft at installere fra:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows8

Kopier dine brugerdata ud til USB-stick eller USB-disk.

Installer Windows og indtast den nøgle, du fandt tidligere.
Ved produktaktivering er det ikke umuligt, at den brokker sig, men så ringer du til Microsoft for hjælp:
https://support.microsoft.com/da-dk/help/950929/get-help-activating-microsoft-windows
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2017 - 18:44 #17
#16 når computeren er købt med windows 8.1 installeret, kræves der ikke licensnøgle. den ligger i bios.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. februar 2017 - 18:47 #18
#17
;-) Du behøver såmænd ikke fortælle mig, hvad der kan udelades - jeg beskriver bare en proces, der fungerer.
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2017 - 20:30 #19
Bevars! Men dit indlæg tilføjer jo ikke noget nyt til de øvrige 17 indlæg. Men det er da udmærket, at vi ikke er uenige :-)