Avatar billede MrThingyman Novice
12. februar 2017 - 08:58 Der er 2 kommentarer

Den bedste monitor til mine behov?

Hej, jeg er på udkig efter efter en ny monitor, og jeg håber, at I kan hjælpe mig.

Jeg ved ikke meget om hverken monitorer eller computere, så jeg undskylder, hvis jeg ikke giver nok info her.

Min computer:
i5-6402P
8G-DDR4-RAM
GTX970-4

Mine krav/behov med hensyn til monitor:
Det er her, at det måske bliver kompliceret, da jeg både eftersøger en monitor, som 1) er forholdsvis color correct, da jeg bl.a. vil bruge den til at redigere videoer (inkl. colorgrading), og 2) som har høj refresh rate og god response time, da jeg også gerne samtidigt vil bruge den til gaming.

Maks. pris skal helst være omkring de 2000, og jeg vil meget gerne slippe med mindre, hvis forskellen på den kvalitet, man kan få for et prisniveau på fx 2000 og et på 1000-1500, alligevel ikke er så markant.

Jeg tænker 24 inches, 1920x1080 og mellem 120-144 Hz (min computer taget i betragtning, mærker jeg så forskel mellem de to?).
Avatar billede MrThingyman Novice
12. februar 2017 - 09:01 #1
Jeg skal måske tilføje, at jeg angående de sidste specifikationer er inspireret af streameren summit1g, som åbenbart bruger denne skærm: https://www.amazon.com/gp/product/B00B2HH7G0/ref=as_li_tl?ie=UTF8&camp=1789&creative=390957&creativeASIN=B00B2HH7G0&linkCode=as2&tag=summit1g0e-20&linkId=7YJHI3SK3NKMFUWO

Men jeg ved bl.a. ikke, om 144 Hz er overkill ift. måske 120 Hz, og derudover kan jeg læse, at farverne er "washed out" på denne skærm, hvilket bekymrer mig, så jeg søger måske også derfor et alternativ.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. februar 2017 - 09:55 #2
Jeg har prøvet at indkredse det lidt til dig her:
http://www.edbpriser.dk/hardware/skaerm.aspx?display-stoerrelse=(gte+24)&oploesning=(gte+2073600)&v-sync-hastighed-ved-maks-oploesning=(gte+144)&count=10&sort=TotalPrice&rlm=List

Både Asus og AOC laver gode gamerskærme, men om farverne holder vand kan jeg være lidt i tvivl om, så her ville jeg nok forsøge at finde et sted, hvor jeg kunne teste dem IRL, evt. forsøge at kalibrere den.