Avatar billede herot Novice
12. februar 2017 - 10:08 Der er 11 kommentarer

Afinstallering af windows 10

Jeg har en bærbar med preinstalleret Vista, som senere er opdateret til W10.
Jeg vil gerne have fjernet W10. jeg har kørt nulstilling af computeren, det fjerner ikke W10.
hvad gør jeg?? kan man køre Format C fra komandopromt og slette alt?
Jeg skal bruge maskinen til at køre nogle ældre programmer der ikke kan køre på W10
Avatar billede eurositi Ekspert
12. februar 2017 - 10:27 #1
Har du undersøgt mulighederne?
http://www.makeuseof.com/tag/make-old-games-software-run-windows-10/

Umiddelbart vil jeg være meget forsigtig med at rulle Windows tilbage til en ti år gammel, usupporteret udgave, medmindre at du KUN skal bruge den pågældende computer til dette specifikke formål.

Er der tale om ældgamle DOS programmer? I så fald kan du emulere i f.eks. DOSbox:
https://sourceforge.net/projects/dosbox/
Avatar billede poko1 Ekspert
12. februar 2017 - 10:28 #2
Kun Hvis du har et installations Medie med et andet styresystem kan du slette under installationen. Hvis ja får du en vejledning!
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2017 - 10:41 #3
Når du skriver preinstalleret Vista, så formoder jeg den er født med en recovery partition, eller også har du et recovery medie til at installere med. Du kan måske bruge denne partition, hvis den stadig er tilgængelig. Men denne process skal styres fra bios opstart.
På 1 opstart billede kan denne mulighed måske fremkomme (recovery). Er den der ikke, kan du se om den står som inaktiv i bios. Er partitonen slettet skal du som poko1 er inde på bruge et medie med Vista. Man kan dog være uheldig, at når man installerer en nyere version af Windows, så mister man recovery muligheden. Har oplevet det et par gange.
Avatar billede herot Novice
12. februar 2017 - 11:04 #4
poko1
Jeg har installationsmedie til både Vista, XP og W7. Maskinen skal kun køre enkelte gamle programmer. Jeg har en nyere der kører W10 med alt andet
Avatar billede poko1 Ekspert
12. februar 2017 - 11:47 #5
Du skal sætte dit  Vista medie i Og i Bootmanageren vælge start fra mediet  trykke på at du vil installere når du så kommer til Hvor der kommer hvor du vil installere skal du nok i gang med at slette det tidligere Windows som på denne vejledning.
https://billedeupload.dk/?uploaded
Når den står som Uallokeret så tryk på næste og du skulle så være på vej så kommer alt det med registrering og indsætte dine programmer
Avatar billede poko1 Ekspert
12. februar 2017 - 11:51 #6
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2017 - 13:08 #7
Synes om #6 da du har medier til systemet :-)
Avatar billede herot Novice
12. februar 2017 - 17:27 #8
Jeg har fået det ene program til at virke med Dosbox, det andet er windows program, det er ikke lykkedes at få de billeder frem som beskrevet af poko1. Nok for i dag jeg prøver igen i morgen
Avatar billede poko1 Ekspert
12. februar 2017 - 19:00 #9
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2017 - 19:04 #10
#9 Nemlig. Opdagede det også da jeg skulle få en VIsta til at blive lidt hurtigere end den var. Vi opgav projektet da brugeren ikke brugte computeren så meget og det var for kort en tid den var sikker.
Avatar billede herot Novice
14. februar 2017 - 19:54 #11
Det lykkedes at installere en virtuel XP på w10 med VirtualBox fra Oracel. Jeg siger tak for forslagene de hjalp mig meget.