Avatar billede Mathias Meyer Praktikant
14. februar 2017 - 01:38 Der er 7 kommentarer

Bærbar vil ikke lade op

Jeg har en lenovo bæbar computer hvor der er opstået et problem med opladningen af batteriet. Når den er tændt og jeg sætter stikket i lader den ikke op. Det står nede på batteri ikonet. Det mærkelige med den er at den godt vil lade op når den er slukket eller i slumre tilstand. Så jeg har skulle slukke den eller sætte den i slumre tilstand for at kunne lade den op.
Det er ikke selve stikket der er noget galt med da jeg også har prøvet med andre stik og der vil den heller ikke.
Ved ikke helt om det er noget hardware eller software der er noget galt med. Håber der er nogle der kan hjælpe med problemet.
Hilsen Mathias
Avatar billede Nina Forsker
14. februar 2017 - 07:41 #1
Hej Mathias,

Jeg tænker det nok er dit batteri der er ved at stå af, hvis du bruger den meget og har den til at lade mens du bruger den så bliver batteriet dårligt. Det bedste er faktisk at tage batteriet ud når du har den til en lader også tage batteriet i igen når du skal have den med et sted, grundet at batteriet får længere levetid.

Hvis du ikke allerede har prøvet det så skal du slukke din bærbar og tage batteriet ud og sæt det i igen for at se om det gør en forskel, hvis ikke så er du nok nød til at få fat i et andet batteri.

Mvh. Nina
Avatar billede jakobdo Ekspert
14. februar 2017 - 07:42 #2
I denne tråd: https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-P-Y-and-Z-series/Z565-charging-battery-only-when-powered-off/td-p/711153

Skriver de blandt andet om:

* Reinstall power management.
* Update bios
* Tjek power management settings
Og en masse andre ting.

Prøv et par af dem og se om der er noget at komme efter.
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2017 - 08:47 #3
Hvis du åbner din Power Management, kan du også lave en reparation af batteriet - der aflader den batteriet helt, og oplader den helt - måske det også hjælper på det.
Avatar billede komputerdk Mester
14. februar 2017 - 14:25 #4
Hvilken model?

Det kan være mange ting - men #2 og #3 er nok noget jeg ville prøve.

1) Din PC bruger mere strøm end den kan nå at lade - er det laderen der hører med til PCen? (og hvis den kører i en dock kan det kræver en kraftigere strømforsyning) - hvis ikke, så prøv den lader med flest watt.

2) Nogle bærbare har to batterier - hvis det ene er dødt så kan der være problemer med at lade. Ekstrabatteriet er nogen gange installeret i stedet for DVD drevet i siden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. februar 2017 - 14:29 #5
Hvis batteriet er stået af - hvad man naturligvis ikke må håbe - så er der her et link til et firma i Ålborg, der handler med bl.a. batteriet til bærbare pc´er.

Du skal bare have mærket (i dit tilfælde Lenovo) og modelnummer.
Højst sandsynligt har de et batteri, eller også kan de skaffe et, vel at mærke til en overkommelig pris.

Jeg har selv købt bl.a. batterier til bærbare der, og er godt tilfreds.

http://www.datamarked.dk/?gclid=CMO8nc7Vj9ICFcsbGAod-KoCIQ
Avatar billede Mathias Meyer Praktikant
14. februar 2017 - 16:06 #6
Svare lige lidt på hvad i alle sammen har skrevet til mig. Modellen er Lenovo z50-70. Har prøvet at update bios men det virkede ikke.
Jeg faldt over denne video. https://www.youtube.com/watch?v=rhqSz5Feh1E
Jeg kunne dog ikke gøre det 100% da jeg ikke kunne starte den igen uden batteri med opladeren sat i.
Avatar billede amite Mester
11. marts 2017 - 00:11 #7
Ja, start computeren uden batteriet i, men kun med strømforsyningen. Det plejer at kunne lade sig gøre. Mens den så er tændt og kører sætter du batteriet i igen. Der sidder nemlig en kreds som holder styr på om der er strøm på. Denne kan nulstilles ved at gøre dette.

Virker det ikke, så ja - nyt batt.