Avatar billede rene1111 Juniormester
16. februar 2017 - 14:36 Der er 13 kommentarer

Justere skrærm

Jeg har problem med skærm, visning bliver ved med at være lidt oval, og når man ruller op eller ned, ligesom slæber den visningen, det er en Acer travelmate 5620 og det kører med win xp. Nogen der ved, hvad det skyldtes.
Avatar billede jakobdo Ekspert
16. februar 2017 - 14:58 #1
Er det i alle programmer eller kun enkelte ?
Avatar billede rene1111 Juniormester
16. februar 2017 - 15:09 #2
Det er i alle programmer, selv i startskærmen kan jeg se, at de runde elementer er lidt ovale.
Avatar billede jakobdo Ekspert
16. februar 2017 - 20:47 #3
Jeg mindes svagt en option under Display Properties -> Settings -> Advanced
Men kan simpelthen ikke komme i tanke om den og har ikke en windows xp i nærheden længere.
Jeg ville klare prøve at rode lidt i den menu evt. om du kører noget aero theme eller lign ? Kan ikke huske om det allerede var der i xp eller først kom i vista eller senere...
Avatar billede rene1111 Juniormester
17. februar 2017 - 05:12 #4
Skærmen kan ikke justeres, har prøvet alt det jeg kender. Kunne det tænkes at der er noget galt med selve computer?
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2017 - 14:33 #5
slæber visning ? = opdaterer ikke farver/billede i takt som den skal
kan ikke tegne perfekt rundt, men laver oval ? = billedet strækkes

når jeg tænker elektronik, er det ganske sandsynligt at grafikkortet er træt, og der er noget galt med strømforsyningen i det. en enkelt kondensator med for lidt strøm den opsamler, kan forårsage ovale tegninger. eller at den strækker billedet.

når den ikke opdaterer billedet ordentligt, er den bagefter = for lidt strøm.

den er gammel, og det er mikroelektronik.
du må nok indse, at hesten er død...
Avatar billede jakobdo Ekspert
17. februar 2017 - 15:20 #6
Har du evt prøvet at opdatere driveren?
Avatar billede rene1111 Juniormester
17. februar 2017 - 21:16 #7
Nej, jeg har ikke prøvet at opdatere driveren.
Tror også det er selve computer.
Kan den laves?
Jeg spørger, fordi jeg har et tegneprogram i den computer med win xp og programmet kan ikke køre med win 8.1
Avatar billede jakobdo Ekspert
17. februar 2017 - 21:48 #8
Jeg ville prøve en opdatering af driveren, det burde ikke kunne gøre det værre, taget i betragtning de symptomer du beskriver. :)

Hvilket tegneprogram er det du bruger ?
Jeg mindes windows 8 har en mulighed for du kan vælge: Kør i Windows X mode. Her bør du kunne vælge XP f.eks.
Avatar billede rene1111 Juniormester
17. februar 2017 - 22:22 #9
Vil prøve opdatering, men tror ikke rigtigt på det.
Jeg bruger ArchiCad 11.
Avatar billede thov Forsker
17. februar 2017 - 22:51 #10
Computeren ser ud til at være med VGA port til en ekstern skærm.
Har du, eller kan du låne en løs skærm, kan du se om fejlen gentager sig på den.

Er det et problem, og er du nogenlunde i nærheden af postnummer 2830, har jeg et par 20 tommer skærme som bare står og keder sig.
Avatar billede rene1111 Juniormester
17. februar 2017 - 23:18 #11
God ide, vil prøve i morgen. Har et andet løs skræm, som jeg kan prøve med først. Holder til postnr. 2740.
Avatar billede thov Forsker
17. februar 2017 - 23:58 #12
2740 er ikke så langt væk. Herlev Hospital er 9km fra mig.
Er en løs skærm også forkert, er det vel grafikkortet som er i udu.
Er billedet ok, ligger fejlen i computerens panel.
Avatar billede rene1111 Juniormester
18. februar 2017 - 00:17 #13
Forsøger i morgen.
Giver besked, hvordan det gik.