Avatar billede prox1 Forsker
16. februar 2017 - 18:57 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

fabriks resette et (GeForce 8600 GTS) grafikkort

Jeg har fået et møj problem, med venlig hilsen fra youSee :/
YouSee PLAY har en funktion hvor ens skærm nedblændes ~30-40% når musen nærmer sig play-knapperne. Det skal få dem til at træde tydeligere frem, tænker jeg..
Nå, Men NU er skærmen/ grafikkortet blevet HÆNGENDE i denne nedblændede tilstand!
Nedblændingen er relativ ifht grafikortets indstillinger, så selve de egentlige sliders, de står hvor de hele tiden har stået, men indstillingerne er helt gale.
En genstart ændrer IKKE på noget!
Jeg har brug for at resette grafikkortet (GeForce 8600 GTS)  til fabriksindstilling, men hvordan gøres det?

pfh tak
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2017 - 20:03 #1
Jeg har selv det samme problem med et 8600 GT-kort og YouSee. Min løsning har været at køre curseren/pilen væk fra selve billedområdet/filmen/TV-programmet. Rør ikke keyboard/ mus eller noget andet på computeren i mindst 30 sekunder (jeg kan ikke huske nøjagtigt hvor længe). På min computer går billedet derefter tilbage på normal lysstyrke. Hvis jeg derefter flytter pilen ind i billedområdet, bliver det igen neddæmpet. Hvis dit billede fylder hele skærmen, så prøv at køre curseren helt i top eller bund og vent.

Du kan ikke "resette" grafikkortet til nogen fabriksindstilling. Der er så mange faktorer, der afgør, hvordan et grafikkort spiller sammen med resten af systemet, herunder de kilder, du afspiller fra, at det er umuligt. Jo, det kan du måske ved at gå tilbage til den driver, den oprindeligt blev installeret med, men hvis det skal virke som dengang, bliver YouSee også nødt til at gå tilbage til det system, de brugte, da du installerede dit 8600 GTS-kort.
Avatar billede prox1 Forsker
16. februar 2017 - 20:28 #2
Milter, det er ikke inde i PLAY jeg har det her problem. Der er *generelt*
Funktionen i PLAY har saboteret mit grafikkort så dets indstillinger nu er 30-40% for mørke. Jeg kan ikke få normal lysstyrke på skærmen, selv IKKE efter en koldstart.
Kortet hænger i youSee's nedblændede state
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2017 - 20:36 #3
Mener du efter, du har forladt Yousee Play og er gået i gang med noget andet på computeren?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. februar 2017 - 21:16 #4
Prøv helt at slukke for PC´en. Er det en bærbar, så tag batteriet ud, og hold power knappen inde i 10 sekunder.

Er det en stationær, kan du prøve at tage grafikkortet ud nogle sekunder, før du genmonterer det. Det burde "nulstille" hvad der er.

Ellers kan jeg kun komme på at installere selve driveren igen, og bede den om IKKE at gemme tidligere indstillinger.
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2017 - 21:40 #5
Hvilken computer drejer det sig om og hvilket styresystem? Har det virket før, og hvis ja, kan du så huske, om der blev ændret noget, kort før fejlen opstod?

Prøv evt. at kigge i MSCONFIG:

http://www.computerhope.com/jargon/m/msconfig.htm

Klik her på rubrikken "Start" eller "Startup" . Kan du der finde et program, der hedder noget med "Nwiz"?
Avatar billede prox1 Forsker
17. februar 2017 - 11:32 #6
@Milter - Ja -efter- at jeg har både koldstartet og cleaned cache. Dér er skærmen stadig næsten sort :/
Fejlen kom netop da jeg lukkede play
PC'en kører windows og er ikke helt ny.
Video Card:
    Driver:  NVIDIA GeForce 8600 GTS
    DirectX Driver Name:  nv4_disp.dll
    Driver Version:  6.14.11.5819
    DirectX Driver Version:  6.14.11.5819
    Driver Date: 12 Apr 2007
    Desktop Color Depth: 32 bits per pixel
    Monitor Refresh Rate: 85 Hz
    DirectX Card: NVIDIA GeForce 8600 GTS
    VendorID:  0x10de
    DeviceID:  0x400
    Number of Monitors:  1
    Number of Logical Video Cards:  1
    No SLI or Crossfire Detected
    Primary Display Resolution:  1024 x 768
    Desktop Resolution: 1024 x 768

Men jeg har et startup-item der hedder nwiz.exe
Skal jeg disable det fra START menu'en?

@Ole_madsen
Ok Det er en stationær, så det må blive kortet ud, det prøver jeg efter at jeg har fundet ud af hvad nWiz kan..
Der er selvfølgelig også den mulighed at 'noget' gik galt med skærmen, -netop- da jeg lukkede PLAY, men... næppe
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. februar 2017 - 12:32 #7
Hvilken version af Windows? - det er en meget gammel driver.

Prøv at hente en nyere http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us
Avatar billede milter Ekspert
17. februar 2017 - 14:22 #8
Prøv at disable nwiz.exe i startmenuen > Anvend > Luk > Genstart.
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2017 - 14:23 #9
det er blot gamma-correction som yousee piller ved, og det går galt.

jeg synes godt det kan betale at fortælle yousee om problemet, og oplyse dem om at det forårsager at grafikkort fejlagtigt bliver hængende i en forkert gamma-correction.

få dem til at lave det om.
det er dem som skaber problemet.

bed om at tale med en IT kyndig, forklar ham hvad der sker og hvorfor de bliver nødt til at lave deres app på en anden måde.

der er sku da ingen der gider og sidde og fifle indstillinger på deres grafikkort hele tiden, pga yousee!
Avatar billede milter Ekspert
17. februar 2017 - 14:31 #10
Du kan også prøve at starte computeren op uden skærmen tilsluttet. Når så computeren kører, slutter du skærmen til. Prøv det både før, du "slukker" for nwiz.exe og efter.
Avatar billede prox1 Forsker
20. februar 2017 - 18:51 #11
Mange tak for jeres gode forslag. Jeg prøver de forskellige ting og melder tilbage.
Avatar billede prox1 Forsker
22. februar 2017 - 17:22 #12
@Miltner. Dit trick med nWiz virkede. Jeg fik min normale gamma/ kontrast ratio tilbage! :)
Mange tak til jer alle for jeres gode hjælp!
Avatar billede milter Ekspert
22. februar 2017 - 17:36 #13
Velbekom :-)