Avatar billede bvirk Guru
17. februar 2017 - 14:39 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

substring uden IndexOutOfBoundsException

Har Java ikke en "kast IKKE exception - afkort til max længde" substring(beg,end) eller andet?

Skal man absolut ud i indeks gymnastik:

final int maxTitleLen=15;
int titleLen=f.getName().length() > maxTitleLen ? maxTitleLen : f.getName().length();
ret +="<title>"+f.getName().substring(0,titleLen)+"</title>" +
...

eller stadig lidt tungt, tvingende til gentagelse af koblede udtryk:
import static utils.Oraclerounds.maxStringLength;
...
ret +="<title>"+f.getName().substring(0,maxStringLength(f.getName(),15))+"</title>" +
...

givet eksempelvis: Oraclerounds.java

package utils;

public class Oraclerounds {
    public static int maxStringLength(String s, int wish) {
        return s.length() <= wish ? s.length() : wish;
    }
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2017 - 15:04 #1
Jeg mener ikke der er en i Java standard bibliotek.

Jeg kan ihvertfald ikke lide:

String.format(|%." + MAX_TITLE_LEN + "s", f.getName());

(jeg kan ikke faa * til at virke)

Jeg ville nok bruge:

f.getName().substring(0, Math.min(f.getName().length(),MAX_TITLE_LEN))
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2017 - 15:06 #2
ignorer den |
det er en leftover
Avatar billede bvirk Guru
17. februar 2017 - 15:50 #3
Det er jo både en standard funktion og retvisende med Math.min. Så er der ikke noget jeg har overset - man er nød til at anvende strengen som parameter endnu en gang.
Tak for det.