Avatar billede hclisbedsted Seniormester
18. februar 2017 - 09:25 Der er 4 kommentarer

brænde dvd

jeg har en del dvd og cd skiver hvor der er maske er 5 eller 10 billeder på, jeg har lige lagt et brændeprogram ind og er så ved at prøve det af.
kan man brænde noget ind på en dvd eller en cd, hvis der i forvejen er noget eller kan man slette det der er på disken, eller kan man kun brænde ned på en ny plade?--m.v.h.-h.c.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. februar 2017 - 09:36 #1
Hvis du skal kunne slette filer på en dvd skal det være RW cd/dvd som kan overskrives.
Som udgangspunkt før i tiden, kunne man godt tilføje filer på en cd/dvd, bare brænder session ikke var lukket. Lukker man cd/dvd kan der ikke tilføjes mere.
En åben dvd/cd kan kun aflæses på en computer.
Prøver at finde mere om det.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. februar 2017 - 09:40 #2
Med CD BurnerXP får man mulighed for om disken skal være åben eller færdiggjort:
https://cdburnerxp.se/help/Data/compiledata
https://cdburnerxp.se/help/_detail/images/data/data_burn.png?id=data%3Acompiledata
Avatar billede 220661 Ekspert
18. februar 2017 - 09:45 #3
Jeg kan så ikke lige huske om alle sessioner kan ses på dvd afspiller, eller det kun er den sidste man laver. Jeg har ikke brændt så mange multisession dvd/cd i min pc tid :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
18. februar 2017 - 11:32 #4
#3
http://superuser.com/questions/916756/how-to-properly-extract-the-content-of-multisession-cd-dvds
Det ser ud som om det generelt er ret besværligt at læse "multi session"-CD/DVD'er. Det er netop kun den senest brændte session, der kan læses af andre afspillere.

Jeg vil nok heller ikke anbefale brug af genskrivbare (ReWritable) CD/DVD medier. Læsehastigheden og langtidsholdbarheden er for lav ift. at benytte en USB-stick. Se hellere at få billederne fra disse mange skiver kopieret over på et hurtigere og mindre sårbart medium end CD/DVD.