Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
21. februar 2017 - 10:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Er "Skærm-Skåner" et "Must" ?

Der er jo "Skærm-Skånere"
"Screen-ja hvad hedder det nu ?"

Men er det et "Must" ?

At der står noget og "Flagrer" på skærmen, når den ikke er i brug ...?

Faktisk bruger jeg Compen, når den er tændt. Slukker den, når den ikke bruges.

Men hvad godt går en "Skærm-Skåner" ?

Venlig Hilsen *Jørn*
Avatar billede Slater Ekspert
21. februar 2017 - 11:02 #1
I gamle dage forhindrede de burn-in. Dvs. hvis samme billede stod på skærmen i meget lang tid, så kunne der blive brændt et permanent billede ind i glaslagene i skærmen. En skærmskåner med animation forhindrede samme billede i at blive vist, og mindskede effekten af burn-in.

I dag har det ingen effekt. Skærmteknologi er helt anderledes, og den eneste grund til at bruge en skærmskåner, er hvis man synes det er pænt. Det bruger mere strøm end et statisk billede - og naturligvis langt mere end at slukke skærmen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. februar 2017 - 11:03 #2
I "gamle dage", da vi brugte billedrør i skærmene, kunne der ske indbrænding hvis en skærm stod med samme billede meget længe og med masser af lys. Det gav skygger, der var synlige selv med slukket skærm.

Med LCD/LED er problemet ikke så stort. Jeg vil ikke afvise, at det KAN lade sig gøre - jeg har bare aldrig set det på den type. Så hvis ellers ikke din PC står med samme billede i dagevis, ville jeg ikke være bekymret.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
21. februar 2017 - 11:06 #3
T*A*K
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. februar 2017 - 11:20 #4
Jeg har set fastbrænding på LCD, så det kan altså forekomme

Jeg tror dog der skal et lavpris panel til, og over et års statisk billede.
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2017 - 15:51 #5
Jeg har selv også set en lcd skærm med fastbrændt billede - er dog ikke sikker på hvor længe den har stået, og om det havde noget at gøre med at den stod i solen...;

pauseskærmen er brugt i firmaer til at sætte adgangskoden på pcerne - ellers den nye standard er at skærmen slukker helt, før der kommer pauseskærm.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
21. februar 2017 - 17:33 #6
T*A*K til A*L*L*E