Avatar billede jqrn Mester
25. februar 2017 - 10:01 Der er 1 kommentar

Lad en ikke-admin bruger opdatere software

På en privat pc med win 10 har jeg to brugere. Som oftest bruges den af en bruger uden admin rettigheder. Det fungerer fint bortset fra når software skal opdateres.

Jeg overvejer forskellige strategier for at løse dette:
1. white-liste de programmer der kan køre med admin rettigheder
2. lade brugeren få admin rettigheder i et begrænset tidsrum, og herefter køre opdateringen

Nr 2 virkede mest overskuelig. Jeg fandt også frem til sudowin som et værktøj til at gøre dette. Men jeg kan ikke installere det på win 10, brugsansvisningerne er til win 7(!) og på engelsk, jeg kan simpelthen ikke finde en gruppe kalder sudoers.

Nu kan det jo være at man kan noget simplere i win10 og sudowin ikke er aktuelt. I hvert fald tænker jeg at problemet må være alm forekommende på virksomheds pc'ere og det var fedt hvis man også privat kunne udngå at køre som admin hele tiden.

Så hvordan lader jeg en ikke-admin bruger opdatere eksisterende software?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. februar 2017 - 15:38 #1
Hej.

  Lav en batch-fil på skrivebordet, f.eks. "Bypass.bat" med dette indhold:

cmd /min /C "set __COMPAT_LAYER=RUNASINVOKER && start "" "%1""

Træk installeren til den applikation, du vil installere hen over den og slip - den skulle nu installeres med eleverede rettigheder.