Avatar billede wik0307 Praktikant
26. februar 2017 - 13:43 Der er 18 kommentarer

scanning med canoscan 8400F

På min bærbare er styresystemet windows 10.
Min gamle, gode scanner Canoscan 8400F kan ifølge Canons hjemmeside ikke kombineres med windows 10. Findes der en mulighed alligevel? En genvej? Det er jo lidt surt hvis jeg skal anskaffe mig en ny scanner.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. februar 2017 - 13:49 #1
Har du prøvet Windows 10's indbyggede "Fax og scanning"?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. februar 2017 - 13:50 #2
gå i søg og skriv fax og scanning.
Avatar billede wik0307 Praktikant
26. februar 2017 - 13:59 #3
Det må jeg lige prøve. Men har I hørt om problemet før?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. februar 2017 - 14:06 #4
Nej det har jeg ikke. Havde selv en Gammel HP printer fra 1999hvor jeg ikke lige kunne finde driver til Windows 10. Men jeg kunne bruge scanneren gennem det indbyggede fax og scanning.
Avatar billede wik0307 Praktikant
26. februar 2017 - 14:53 #6
Det fungerer ikke.
Avatar billede wik0307 Praktikant
26. februar 2017 - 14:56 #7
Det fandt jeg også selv, men jeg er noget nybegynder. Prøver mig lidt frem igen..
Avatar billede milter Ekspert
26. februar 2017 - 15:16 #8
Avatar billede milter Ekspert
27. februar 2017 - 12:18 #9
Og så har jeg lige opdaget, at der alligevel ikke er nogen dedikeret driver til Win10. Men, som de skriver på siden, driveren til Win 7 burde virke.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. februar 2017 - 13:17 #10
Jeg vil også tro at driveren til et ældre operativsystem vil kunne anvendes. Måske ikke Windows 7 driveren, men så prøv en af de ældre.
Det kan nogen gange lade sig gøre at "snyde" operativsystemet til at acceptere driveren, ved først at downloade driveren til "Overførsler" og siden åbne mappen, klikke på "installer", men lad det komme an på en prøve.
Avatar billede wik0307 Praktikant
28. februar 2017 - 15:07 #11
Tak allesammen for gode forslag. Jeg har prøvet det hele, men det fungerer ikke. Der er vel ikke andet at gøre end at investere i en ny fex. Canon CanoScan 9000F Mark II - men det er godt nok ærgerligt. :-(
Tak for hjælp.
Avatar billede milter Ekspert
28. februar 2017 - 18:51 #12
Avatar billede milter Ekspert
28. februar 2017 - 19:20 #13
Jeg har selv brugt nogle måneder på at finde en passende afløser til min 9950F, hvis det ikke lykkes mig at få den til at virke med mit kommende Win10-system. Hvis du, som mig, skal bruge den en hel del til skanning af gamle diapositiver og 24x36 negativer, så prøv at kigge på linket herunder:

http://www.filmscanner.info/en/FilmscannerTestberichte.html
Avatar billede wik0307 Praktikant
28. februar 2017 - 20:59 #14
Foreslår du så en Mark II? Kan den forliges med windows 10.
Avatar billede milter Ekspert
28. februar 2017 - 21:23 #15
En Mark II vil arbejde i Windows 10, ja :

https://www.usa.canon.com/internet/portal/us/home/support/details/scanners/film-negative-scanner/canoscan-9000f-mark-ii?tab=drivers#Z7_MQH8HIC0L88RB0AMD0F1Q42K25

Linket til siden var mere ment som en guide til, hvordan du bedst kan finde en passende afløser til din 8400F. Som tidligere sagt, jeg har selv gennem nogen tid søgt efter en afløser til min Canoscan 9950F, hvis overgangen til Win10 går galt, og jeg har endnu ikke bestemt mig.

Hvor går installeringen af Win7-driveren galt? Du sørger vel for, at driveren bliver installeret på den korrekte måde, dvs. du downloader den til f.eks. skrivebordet > Åbn mappen og dobbeltklik .exe-filen > Følg instruktionerne, og husk: Skanneren må først tilsluttes og tændes, når installationsfilen beder om det
Avatar billede OOHHOO Juniormester
28. februar 2017 - 23:06 #16
Du kunne måske prøve programmet Vuescan. De praler i hvert fald med, at det virker med Canoscan 8400F.
Jeg har ikke selv prøvet programmet, men det koster ikke noget at prøve.
Avatar billede milter Ekspert
28. februar 2017 - 23:13 #17
@OOHHOO.

Vuescan er et program til at styre selve scanningsprocessen. Det, wik0307 har brug for, er den såkaldte twain-driver, dvs. den, som får scanneren til at kunne "tale" med computeren.
Avatar billede wik0307 Praktikant
01. marts 2017 - 09:20 #18
Tak Milter og oohhoo
Jeg kikker igen på det - men kan først gå videre med det imorgen.