Avatar billede Katharina Juniormester
02. marts 2017 - 10:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opdeling af forskellige informationer fra celler

Hej med jer,
Jeg har en masse informationer i nogle excelark, som jeg gerne skulle have splittet op, så de er nemmere at strukturere.
Lige nu sidder jeg med et ark, hvor jeg har information liggende således:

31043-3    Typ 8P + 8PA, 2WD + 4WD, ab/from 1066 kg VA-Last/FA load,
    bis/up to 1030 kg HA-Last/RA load, nur für VA-Achs-
    beinbefestigung ø 55 mm/only for FA-strut clamp ø 55 mm
    (siehe Bild Seite/see picture page 83)

Det første tal - 31043-3 - er unikt og det som jeg skal identificere information udfra. Ovenstående har jeg brug for at opdele, så følgende står i hver sin celle - og stadig er tilknyttet det unikke nummer:

Typ 8P + 8PA, 2WD + 4WD
ab/from 1066 kg VA-Last/FA load
bis/up to 1030 kg HA-Last/RA load
nur für VA-Achs-beinbefestigung ø 55 mm/only for FA-strut clamp ø 55 mm (siehe Bild Seite/see picture page 83)

Jeg har lagt hele filen op via wetransfer, hvis det giver bedre mening med al information på en gang :) https://we.tl/UMVBKAPCGo

Jeg håber der er en der kan hjælpe :) :)

//Katharina
Avatar billede kabbak Professor
02. marts 2017 - 10:29 #1
Data > Tekst til kolonner, brug (,) komma som adskiller
Avatar billede Katharina Juniormester
02. marts 2017 - 10:42 #2
Jeg har forklaret mig dårligt, får jeg set nu.

Det skulle gerne være sådan, at alle informationerne kommer til at stå i samme række, så jeg kan give dem gode kolonneoverskrifter.

Så jeg får:
A1: Leverandørnr.
B1: Type ...
C1: VA last ...
D1: HA last ...
E: Diverse informationer

Umiddelbart har jeg ikke kunnet bruge tekst til kolonner til dette, fordi informationerne ligger i flere rækker (og alle information ikke er adskilt af samme type tegn). Flere steder er det også sådan, at der i stedet for linjeskift i cellen er benyttet ny række til ny linje.
Ligeledes er der også nogle steder benyttet komma som almindelig grammatik.

Ved ikke om det giver bedre mening?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
02. marts 2017 - 12:55 #3
denne kode vil kunne flette dine rækker

=HVIS(A1="";"";HVIS(A2="";HVIS(A3="";HVIS(A4="";HVIS(A5="";HVIS(A6="";;B1&B2&B3&B4&B5);B1&B2&B3&B4);B1&B2&B3);B1&B2);B1))

ang. Kolonner da mangler du en markør (en eller flere tegn som skiller) så der må du nok bruge erstat og søge på komma og manuelt erstatte de kommaer der skiller med eks. semikolon

mvh Jan
Avatar billede Katharina Juniormester
02. marts 2017 - 14:15 #4
Fedt! Tusind tak for den, den er jeg overbevist om, at jeg bliver glad for :)

Lige et tillægsspørgsmål: Efter jeg har samlet cellerne, er det så muligt at trække en tekststreng ud fra den nye celle?
Jeg kan simpelthen ikke få det til at fungere ordentligt med tekst til kolonner - det er ellers en funktion jeg jævnligt bruger, men lige i dette tilfælde, synes jeg ikke rigtigt det fungerer helt så godt.
Fx har jeg en celle som denne:
"fra 1066 kg akselvægt for, op til 1030 kg akselvægt bag, nur für VA-Achsbeinbefestigung/only for FA-strut clamp ø 50 mm (siehe Bild Seite/see picture page 97), ohne/except GTIohne / except DCC (dynamic chassis control)"

og

"op til 960 kg akselvægt for, op til 1030 kg akselvægt bag, nur fürVA-Achsbeinbefestigung/only for FA-strut clamp ø 55 mm(siehe Bild Seite/see picture page 97), ohne/except GTIohne / except DCC (dynamic chassis control)"

Er det muligt at lave et opslag i cellen og 'hente' de to informationer omkring akselvægt til C2?
Fx
"fra ???? kg akselvægt for" til C2
"op til ???? kg akselvægt bag" til C3?

Jeg har flere end 10.000 varenumre, hvor jeg skal trække lignende informationer ud af, så det ville virkelig være fedt, hvis det kunne lade sig gøre bare nogenlunde automatisk :)

Mvh,
Katharina
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
02. marts 2017 - 15:19 #5
i c2
=VENSTRE(A1;FIND("akselvægt";A1)+12)

i c3 =MIDT(A1;FIND("akselvægt";A1)+15;FIND("akselvægt";A1;FIND("akselvægt";A1)+10)-FIND("akselvægt";A1)-2)

skal nok tilpasses lidt

mvh Jan
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
02. marts 2017 - 15:24 #6
Find bruges til at finde hvor mange tegn en text/tegn findes inde i en tekst streng,så har du et ord der går igen i alle textstrenge på samme position kan du bruge en variant af ovenstående formler

mvh Jan
Avatar billede Katharina Juniormester
11. april 2017 - 13:17 #7
Hej Jan,
Jeg beklager, at jeg ikke har svaret dig på denne! Jeg har åbenbart fået markeret, at jeg ikke ville følge tråden længere, så jeg har slet ikke set den - før nu, hvor jeg igen skulle bruge din formel til at flette rækkerne :)

Jeg har testet med venstre-formlen til at starte med, og den ser umiddelbart ud til at fungere for mig med de første data jeg har skullet trække ud. Tusind tak for din hjælp!

Mvh,
Katharina