Avatar billede arnepedersen Forsker
04. marts 2017 - 08:38 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

VPN

Jeg har hørt om VPN som sikkerhed. Men ved ikke om det er noget for mig som privatperson. Jeg har tilsluttet det i Opera browseren og kan se det påvirker nogle hjemmesider der ikke fungerer med udenlandsk browser.
Mit spørgsmål er:
Skal jeg bruge det?
Eller hvis det er ok., hvilke gratis udgave kan i så anbefale.
Avatar billede Slater Ekspert
04. marts 2017 - 11:58 #1
Hvilken sikkerhed er det du ønsker at øge?

Den primære fordel ved et VPN er, at det forhindrer andre på dit netværk (f.eks. din arbejdsgiver, hvis du bruger det på arbejde) eller din internetudbyder i at se hvad du laver på nettet. Hvis du har tænkt dig at lave noget ulovligt eller meget hemmeligt, er det en god ting for at beskytte dig. Men hvis du er en ganske almindelig, lovlydig internetbruger, som ikke har noget at skjule og ikke er så bekymret for om Big Brother kan se, at du lige har været inde på facebook eller tjekket din mail, så er der ingen særlig sikkerhedsmæssig fordel i det.
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. marts 2017 - 12:52 #2
Ok. det er noget af det jeg efterlyser.
Nej jeg er ganske almindelig bruger, og jeg kommer ikke på ulovlige sider, eller sider der er " lumre". Jeg har bare hørt at man ikke kan spore/udnytte mig ved at se hvor jeg har bevæget mig på nettet. Jeg tænker mig firmager kan  bombadere mig med tilbud på varer jeg har eftersøgt m.m.
Jeg vil gerne være fri for andre kan se hvilke hjemmesider jeg besøger, det er årsagen til jeg prøver VPN.
Avatar billede arnepedersen Forsker
05. marts 2017 - 09:26 #3
Men jeg vil selvfølgelig stadig høre om jeg er "hysterisk" med min sikkerhed. Om det er nødvendigt.
Mvh. Arne
Avatar billede Uvanga Ekspert
05. marts 2017 - 11:58 #4
Der er mange gode grunde(imho) til at anvende VPN. Jeg vil ikke nævne dem her, da jeg nok glemmer nogen. Jeg har selv brugt VPN gennem mange år. F.eks. vil jeg aldrig tilgå et offentlig tilgængeligt net uden VPN. Også hvis du er i udlandet, kan du tilgå hjemmesider der ellers ikke ville være tilgængelig. Kina er nok det mest oplagte eksempel.
Prøv at søge på google, og du vil se mange topics der omhandler pro/contra. Der vil også finde et hav at både gratis, og betalings løsninger.
Avatar billede Uvanga Ekspert
09. marts 2017 - 12:11 #5
Hvis du beslutter dig for en VPN-løsning, er her en liste over VPN der har fået god omtale:
http://www.techradar.com/news/the-best-vpn-services-and-vpn-deals-of-2017
Avatar billede sergei_ Juniormester
27. april 2017 - 10:40 #6
Der kan være mange gode grunde til VPN. Hvis du ønsker fuld anonymitet eller vil se udenlandsk indhold på fx Netflix eller se dansk Netflix i udlandet. Der findes gratis services, men kig dig godt for. Hvis noget er gratis er det enten for at sælge noget senere eller vise reklamer. Hvis du pirat-downloader, eller ser film fra piratsites, slipper du nok ikke for at betale for at få hastighed og ekstra services.
http://anonym-online.dk/
https://vpninfo.dk/