Avatar billede cone63 Juniormester
05. marts 2017 - 16:29 Der er 15 kommentarer

Dårlig internet performance med mobil telefoner, med god med PC/kabel

Hej Eksperter,

Jeg har et tilbagevendende problem med dårlig performance på mit wifi.

Jeg har 50/50 mbit fiber fra Fibia og bruger deres boks som wifi router i et hjørne af et parcelhus, derudover sidder der et AP forbundet med kabel i modsatte ende af huset.

Normat kan jeg måle en download på 50-60mbit (målt med Ookla Speedtest app) på Ipad Air 2, Iphone7 og Samsung Galaxy S5 og Laptop Lenovo T520.

Men nogle gange (flere dag i træk) begynder youtube og netflix at performe dårligt på ipad og mobiltelefoner. Så checker jeg download og har kun 15-25 mbit selvom jeg sidder 2m fra routeren (fuld signal på wifi), går jeg ned i den anden ende af huset og venter til ipad/mobil skifter til det andet AP så stiger det til 20-25mbit. Tester jeg med PC på kabel så er der 50-60mbit. Efter nogle dage så er det normalt igen.

Er der nogen der har en forklaring på hvad der er galt og hvad kan hjælpe?
Avatar billede cone63 Juniormester
05. marts 2017 - 16:33 #1
Lidt mere info. Lige nu er performance dårlig igen. Mobiltelefoner viser 15-25 mbit 2m fra primær router og 20-25 ved sekundært AP.

Laptop viser 60mbit 2m fra primær router, 25mbit i anden ende af hus når stadig på primær router (kun PC kan forbinde til primær router fra anden ende af hus, mobile enheder kan ikke) og 50mbit når switch til sekundær AP.
Avatar billede INK Ekspert
05. marts 2017 - 18:12 #2
Hvilke wifi kanaler anvender du? Er der naboer tæt på med wifi?
Har du prøvet at installere inSIDDer (free)

http://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html

og testet for optimal wifi kanal?
Almindeligvis skal de to wifi sendere være på forskellige kanaler, så de ikke interfererer. Er der andre trådløse enheder som trådløs fastnettelefon i rummene?
Er der fjernsynsapparater tændt i nærheden?
Avatar billede INK Ekspert
05. marts 2017 - 18:13 #3
den hedder inSSIDer og husk at vælge free version
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2017 - 08:27 #4
Det kan lige så godt være, at nogen af dine enheder starter noget opdatering i baggrund - appopdatering eller lignende - dog vil jeg også helst sige som ink, at du nok krydser nogen kanaler med en af dine naboer - go derved bliver signalet lidt dårligere
Avatar billede cone63 Juniormester
07. marts 2017 - 15:32 #5
Nu har jeg kørt inssider.

Begge mine access points kører på channel 1.

Jeg kan se 10 andre netværk, men de er alle svagere end mine egne. Der er ingen andre end mine egne der kører på channel 1.

Skal jeg ændre det ene af mine AP til en anden channel?

Kan jeg sætte screenshots fra inssider ind ?
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2017 - 15:46 #6
har du tjekket mens du havde lavt signalstyrke?
Avatar billede cone63 Juniormester
07. marts 2017 - 16:09 #7
Mine to netværk har styrken -30 til -60 hvor alle andre netværk ligger som -80 til -90. Umiddelbart ser valget til at bruge channel 1 ud til at være ok.

Men spørgsmålet er om det er bedst at begge mine AP er samme channel eller ej?

Jeg kan se at alle mine mobile enheder understøtter 5GHz. Ville det være en bedre løsning for mig at erstatte mine 2 stk 2,4GHz AP med en central placeret 5GHz AP?
Avatar billede cone63 Juniormester
07. marts 2017 - 16:12 #8
Hvad mener du med at checke når lav signal styrke? Uanset hvor jeg er i huset så er det begge mine AP der har kraftigst signal
Avatar billede cone63 Juniormester
07. marts 2017 - 16:22 #9
Når jeg sidder i den "forkerte ende" af huset har jeg en signal styrke på -70 og kan opnå en download hastighed på 8mbit.

Rykker jeg ned i den "rigtige" ende er sigal styrken -46 og download 34mbit.

Men alt dette er målt på min laptop som bliver på det samme AP hele tiden.

På mobile enheder skifter de til nærmeste AP og mine test har været 2m fra det forbundne AP
Avatar billede cone63 Juniormester
07. marts 2017 - 16:28 #10
Netkortet i min bærbar er et Intel® Centrino® Ultimate-N 6300 det ligner at det er et dualband og kan køre 5GHz. Jeg kan ikke se nogle 5GHz netværk i inssider så umiddelbart lyder det som om alle AP kører 2,4GHz, så er det vel godt at skifte til 5GHz?
Avatar billede INK Ekspert
07. marts 2017 - 19:25 #11
Som anført i dette svar
http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1015829?k=8250289
er der visse regler for AP hvis udstyret skal skifte ubesværet.
Det er især den med samme sikkerhedsopsætning, der er vigtig.
Rigtige mænd går aldrig ned på udstyr, men jeg tror ikke det er umagen værd at opgradere nu i din situation. Hvornår har du reelt behov for mere end 8 mbit download?
Avatar billede cone63 Juniormester
07. marts 2017 - 20:13 #12
#11: Med to Ipads der streamer youtube, samtidig med to TV kører netflix samtidig over det samme wifi, så har jeg brug for mere end 8mbit :-)

Men som jeg kan læse i det spørgsmål du henviser til så skal jeg vælge to forskellige kanaler. Jeg bruger kanal 1 til både router og AP, Jeg har som nævnt i svaret en router og en AP og mobil skifter også nemt mellem de to, kun bærbar bliver på den ene.

Jeg vil prøve at skifte kanal på den ene og se om det virker.

Udover at download hastigheden ikke er optimal så oplever jeg også udfald af ca. 10 sekunders varighed hvor der ser ud til at være fint signal men intet internet. Hvad kan årsagen til dette være?
Avatar billede INK Ekspert
07. marts 2017 - 20:35 #13
#12 enig i at dit samlede behov er større end 8 mbit, men du har jo også 50 !
Det er på den enkelte enhed hvor du ifølge dine egne oplysninger har minimum 8. Jeg gætter på du maksimalt bruger 8 for fuld hd på et tv ;-)
Avatar billede HenningKnudsen Juniormester
10. marts 2017 - 14:31 #14
Hej Cone63,

Har gennemlæst din tråd...
Hvis dit nuværende setup (router og ap) "kun" arbejder med 2,4. Ghz vil jeg kraftigt anbefale dig at udskifte til en løsning der fungerer med både 2,4 og 5 Ghz - gerne med band stearing således dit netværk selv finder ud af, hvilket frekvensbånd, der kan benyttes på din enheder (det skifter automatisk mellem de to bånd og vil typisk give en mærkbar hastigheds forøgelse). Det forholder sig sådan at 2,4. ghz. båndet kan levere en langsommere hastighed, men længere rækkevide, hvorimod 5 Ghz båndet leverer højere hastighed og kortere rækkevide. (når det er sagt så kan begge bånd levere den hastighed du har).
Fordelen ved at kombinere båndene er at der er flere kanaler til rådighed og derved kortere svar/ventetid.
Der er en del produkter, der kan levere bandstearing, men tænker det billigste vil være at kontakte Fibia og tage en snak med dem om "Smart wifi".
Hvis du ønsker dyrere produkter er du velkommen til at give lyd så vil jeg gerne give dig lidt rådgivning.
Avatar billede cone63 Juniormester
11. marts 2017 - 10:25 #15
Hej, hej har fået skiftet kanal på den ene AP så de ikke længere Harry den samme.

Men nu du nævner Fibia så har jeg sjovt nok lige bestilt den store pakke med 300 Mbit og smart Wi-Fi. Så hvis duo har nogle gode råd til hvordan de sættes op så vil jeg gerne høre dem. Der er to AP med i pakken

Jeg har Lan kabler i dag mellem de to AP men jeg kan forstå at det ikke det ikke et nødvendig med smart Wi-Fi. Men er det ikke bedre alligevel?