Avatar billede lwi Juniormester
08. marts 2017 - 16:50 Der er 4 kommentarer

vba macro der sletter sig selv

Kan man lave en autoOpen, der slutter med at slette sig selv, således at den ikke kører, hvis dokumentet åbnes igen.

(ligesom en document.new
08. marts 2017 - 17:04 #1
Jeg har ikke før set en makro der kan slette sig selv i run-time, men jeg kan da blive overrasket :-)
Kombiner din makro med et CustomDocumentProperty - der findes en True/False, som du kan spørger om i din Document_Open (eller autoOpen) procedure.
Avatar billede bvirk Guru
09. marts 2017 - 10:31 #2
Kender intet til word, men vba i et andet office produkt: Access

Det objekt hieraki man her skal have fat i, for programafviklingsmæssigt at kunne gøre det samme, som manuelt i vba editoren, er:

Application.vbe

Med det er det muligt at oprette, redigere og fjerne moduler  programafviklingsmæssigt - hvad resultatet bliver hvis man fjerner den vba-sekvens som afvikles for at fjerne sig selv må komme ud på en prøve - alternativt kan man vel have et blivende stump vba som ikke er makroen.
Avatar billede lwi Juniormester
15. marts 2017 - 18:09 #3
Jeg har gjort det at jeg i madroen sætter et bogmærke. Hvis bogmærket findes afsluttes makroen i linje 1
Avatar billede bvirk Guru
16. marts 2017 - 09:29 #4
Sådan noget åbnings historik bestemt selection er også den letteste løsning - det er konceptuelt mindre gennemskueligt at lave kodeændring vha kode. (som "sletning af macro" er)