Avatar billede Deathleecher Juniormester
13. marts 2017 - 09:31 Der er 8 kommentarer

Regex Person Navne ?

Hej allesammen

er det muligt og lave en Regex med person navne ?
Avatar billede acore Ekspert
13. marts 2017 - 09:47 #1
Ja.

Husk, at mængden af detaljer i spørgsmål og svar hænger sammen ;)

Det betyder, at hvis du forklarer lidt mere om hvad du vil, så får du også lidt bedre svar.
Avatar billede Deathleecher Juniormester
13. marts 2017 - 09:48 #2
Feks. kan man ved hjælp af " 290200\s?-?\s?[4-9]|2902 " søge alle CPR nummre, kunne være fedt med en der kunne gøre det samme med person navne. :)
Avatar billede acore Ekspert
13. marts 2017 - 09:59 #3
Mener du, at " 290200\s?-?\s?[4-9]|2902 " finder alle CPR-numre? Så er jeg slet ikke med.

Men hvis du definerer hvad et "lovligt" personnavn er, så kan det være du får nogle bud.
Avatar billede Deathleecher Juniormester
13. marts 2017 - 10:04 #4
Sorry mig der skrev forkert: ^(?:(?:31(?:0[13578]|1[02])|(?:30|29)(?:0[13-9]|1[0-2])|(?:0[1-9]|1[0-9]|2[0-8])(?:0[1-9]|1[0-2]))[0-9]{2}\s?-?\s?[0-9]|290200\s?-?\s?[4-9]|2902(?:(?!00)[02468][048]|[13579][26])\s?-?\s?[0-3])[0-9]{3}|000000\s?-?\s?0000$

Den viser alle CPR nummer. https://regex101.com/

er det muligt og lave en for person navnet istedet for.

Lovligt navn er alle danske navne.
Avatar billede Slater Ekspert
13. marts 2017 - 10:05 #5
CPR-numre har et meget bestemt format, det har navne ikke. Med mindre de står i en sammenhæng, hvor man er sikker på at alt omkring dem er helt anderledes (f.eks. står omringet af tal, eller at kun navnene har stort begyndelsesbogstav), så nej. Helt umuligt.
Avatar billede michael_stim Ekspert
13. marts 2017 - 10:18 #6
Nä, eneste mulighed her er nok at sammenligne med et navn du har stående et eller andet sted (xml, database, tekstfil osv).
Avatar billede acore Ekspert
13. marts 2017 - 10:34 #7
Hvis jeg sætter din regexp ind på den side, du angiver, så matcher den ikke mit cpr. men lad det nu ligge.

regexp er "pattern match" = mønstergenkendelse. Uden mønster - ingen genkendelse. Er der et mønster i navne? Stort begyndelsesbogstav - ikke altid. Ingen ord på et bogstav - måske. Punktum/forkortelser tilladt - det bestemmer du.

Kort sagt - det er ikke let og det er i hvert fald ikke skudsikkert. Men det er cpr med regexp heller ikke - check bare for om du kan fange skudår - det bliver svært.
Avatar billede Slater Ekspert
13. marts 2017 - 11:34 #8
Hvordan vil du f.eks. nogensinde maskinelt kende forskel på

Morten er glad. Hans er ikke. (Hans er et navn)

Min kat er glad. Hans er ikke. (Hans er ikke et navn)

Samme sætning, kun kontekst gør det synligt om det er et navn eller ej. Selv hvis der skal efternavne på, er der rigeligt med navne der også er andre ord, som kan skabe samme forvirring.