Avatar billede Beyerz Novice
15. marts 2017 - 21:04 Der er 9 kommentarer

Kan en anden antenne mon give os et godt WiFi-signal?

Hej

Vi har i huset en TDC Homebox router som ikke formår at sende signalet godt nok ned til den anden ende af huset. Der ér signal men svagt!

Jeg har derfor forsøgt med en TP Link range extender som denne:
https://i.ytimg.com/vi/yuBw3tN2jiA/maxresdefault.jpg
Har både prøvet at kable den direkte fra routeren og at sætte den i stikkontakter flere forskellige steder i huset. Det bliver dog kun marginalt bedre.

Jeg har derfor tænkt, om jeg ikke kunne benytte min gode gamle Linksys router som denne:
http://g-ecx.images-amazon.com/images/G/01/aplusautomation/vendorimages/6c63b5e1-a761-48b8-979a-b612e638fb64.png._V304640472_.png

Et kabel fra Homebox-routeren til Linksys-routeren, så er der signal :) Men det er ikke bedre. Det havde jeg nu heller ikke forventet. Men det kan det måske blive? Hvis man køber en antenne a la denne og sætter i "numsen" af Linksys routeren, vil det måske løse problemet?
https://www.avxperten.dk/wifi-antenne/wifi-antenne-10-dbi-5-ghz.asp

Hvad siger I, der helt sikkert er klogere på den slags end jeg er?

På forhånd tak for bidraget :)
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2017 - 21:10 #1
inde dur køver du prøv http://bredbånd.dk/hastighedstest
Avatar billede INK Ekspert
15. marts 2017 - 21:26 #2
Din Linksys G router sender vist kun på b-båndet og g-båndet. Ifølge manualen.
Du bliver nok ikke rigtig tilfreds med løsningen.
Din range extender er også en lappeløsning, der kan bruges en del steder. Den skal så både sende og modtage signalet, hvorved den kun har halv kapacitet.
Den skal anbringes midtvejs mellem den trådløse router og din(e) trådløse enheder i den fjerne ende af huset. Hvis det er nok, så er det jo fint.
En bedre løsning er at købe et access point, der kables tilbage til routeren. Du kan også bruge en router, hvor du slår DHCP serveren fra.
Det vil nok være en fordel at bruge både n-båndet og ac-båndet.
Avatar billede Beyerz Novice
15. marts 2017 - 21:55 #3
ink: Mon du kan forklare en amatør som mig, hvad et access point er for noget, og hvad jeg skal bruge det til?
Hvis jeg køber en anden router, hvor jeg bruger n- og ac-båndet, som du skriver, er der så ikke noget med, alle enheder ikke nødvendigvis kan modtage signalet? Vi har et par bærbare computere, der er 3-4 år gamle, og den ene iPhone er også samme alder. Men n og ac sender et stærkere signal end min Linksys? Eller? Er det sådan det skal forstås?
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2017 - 22:12 #4
hvad et access point er, hvad du skal bruge det til og hvordan man omdanner en router til et access point.

I stedet for at smide din gamle router ud, kan du vælge at omdanne den til et access point, der kan forstærke dit trådløse netværk. Et access point er generelt en enhed der formidler kommunikation trådløst mellem et netværk og dets enheder.

Derfor er et access point også indbygget i en router. Udover et access point indeholder en router også en DHCP server, der sørger for at tildele IP adresser til alle enheder på netværket. Herudover sørger den selvfølgelig også for selve routingen mellem enhederne, dvs. gør det muligt for flere enheder at dele et netværk. Så en trådløs router indeholder en router, en DHCP server og et access point. Hvis den ikke havde et access point ville det bare være en kabelbaseret router, dvs. ikke en trådløs router.

Derfor kan man også omdanne en router til et rent access point. Dvs. hvor man slår selve routingen fra og DHCP serveren ? fordi den del foretager hovedrouteren stadig.

Først skal du konfigurere den gamle router. Sæt den til netværket og start konfigurationen ved at indtaste IP adressen for routeren i en internet browser. Så går du ind i de generelle indstillinger og ændrer følgende:

Lav IP adressen om, så den ligger inden for subnettet af den nye router. Dvs. hvis din nye router har IP adresse 192.168.0.1, så kan du sætte IP adressen for den gamle router til 192.168.0.2.
Lav Channel om, så den ændres til en af de kanaler der ikke overlappes, dvs. 1, 6 og 11. Husk at ingen andre routere eller access points må anvende samme kanal.
Sæt SSID til det samme som andre routere og access points. Dette er nødvendigt, så enheder der flytter rundt i huset og skifter forbindelse fra et access point til et andet uden problemer.
Husk at sætte et krypteret password på alle routere og access points.
Så finder du DHCP indstillingerne og slår DHCP serveren fra. Så forbinder du et ethernet kabel mellem en ethernet port i både den gamle og nye router.

Jeg håber dette gav en introduktion til hvordan man kan omdanne sin router til et access point. Dette kan være meget anvendeligt, når routeren ikke lige når rundt i hele huset, eller ikke kan komme gennem en væg.
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2017 - 01:13 #5
et access point er beregnet til at sende signalet videre.
sæt det det rette sted, og det virker fint, trådløst.
eller skal du kable det.
Avatar billede Beyerz Novice
16. marts 2017 - 10:18 #6
Tak for rådet om at omdanne min gamle router til et access point. Jeg er bortrejst de næste fire dage men jeg vil i næste uge prøve at følge den fine vejledning fra dig Rasmus :) og se, om jeg kan finde ud af det og få et godt signal i hele huset. Foreløbig tak til alle :)
Avatar billede Mikael Ekspert
02. april 2017 - 10:10 #7
En hastighedstest fortaget med samme computer, men prøvet både på en LAN og en Wiifi, burde kunne vise hvor signalet er dårligt.

Altså først et LAN kabel direkte fra router til computeren. (Med computerens wiifi slået fra) Og så en hastighedstest.

Derefter omvendt. Altså med samme placering mellem computer og router.
Altså UDEN LAN kabel. Og med computerens wiifi slået til. Også en ny hastighedstest, fra samme sted som 1. forsøg med LAN.

Det KAN give et fingerpeg om der er væsentlig forskel mellem de 2 metoder.

OBS!!! Knægten/fruen skal altså ikke samtidigt sidde og spille/se film online, når du tester ;)
Avatar billede Uvanga Ekspert
02. april 2017 - 11:56 #8
Til mobiltelefoner findes et par fornuftige måleværktøjer:
WiFi Analyzer og WiFi SweetSpots (Lidt som en metaldetektor med pip-lyd)
En ganske lille flytning af router kan forbedre det signal du får på et givent sted i huset.  Det kan så også forværre signal et andet sted i huset!
Og du har vel ikke placeret router i et skab med glasrude.. Ser nok pænt ud, men er dræbende for signalet.
Avatar billede Beyerz Novice
12. april 2017 - 23:52 #9
Hej Rasmus (eller en anden, der kan hjælpe)

Jeg har først i dag haft tid til at dykke ned i problemet med det svage signal på børnenes værelser og har forsøgt at følge din (Rasmus') anvisning på at omdanne min gamle Linksys-router til et access point. Det undrer mig dog, at du til sidst skriver:

"Så forbinder du et ethernet kabel mellem en ethernet port i både den gamle og nye router".

Er det den bedste løsning? Kan det ikke gøres trådløst, som jeg helst vil?

Jeg har prøvet følgende:

Startede i en DOS-prompt med at skrive 'ipconfig' i forsøget på at finde ip-adressen på min nye HomeBox-router fra TDC. Her fandt jeg et dns-suffix der hed 'home' og tænkte, at det måtte være den. Her finder jeg så en 'IPv4 address', der hedder 192.168.1.20 og en 'Default Gateway', der hedder 192.168.1.1.

Jeg logger herefter på min gamle Linksys-router og gør følgende:

- i fanen 'Basic Setup' ændrer jeg  'Local IP Address' fra 192.168.1.1 til 192.168.1.30 (burde det ikke være OK?). I samme fane disabler jeg 'DHCP Server'.

- i fanen 'Wireless' > 'Basic Wireless Settings' ændrer jeg 'Wireless Network Name (SSID)' fra linksys til HomeBox-1430_2.4G (samme navn som min TDC-router. I samme fane ændrer  jeg 'Wireless Channel'  til 1 (Min TDC-router bruger channel 11). Jeg undlader at ændre  'Wireless SSID Broadcast', der står til at være enabled.

- i fanen 'Wirelses' > 'Wireless Security' sætter jeg 'Security Mode' til WPA2 Personal (samme som min TDC-router), undlader at ændre noget på 'WPA  Algorithms', der står til TKIP+AES, og sætter så i 'WPA Shared Key' samme kode ind, som jeg bruger for at logge på wifi fra min TDC-router.

Herefter tager jeg Linksys-routeren under armen, bærer den ned i nærheden af børnenes værelser, men hvor der stadig er fint signal fra TDC-routeren, og sætter strøm til. Efter noget tid forsøger jeg fra børnenes værelser via min mobil, og den får også et meget finere wifi-signal end før, men den finder bare ikke noget internet. Jeg kan ikke få en internet-side frem på min mobil, og fx Speedtest-app skriver om "Connection issues". Mit wifi-signal-ikon forsvinder fra min mobil, og den slår over på mobildata, 4G :(

Hvad pokker gør jeg mon galt?