Avatar billede TUFexcel Juniormester
19. marts 2017 - 14:13 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke importere en tekstfil

Hej

Jeg er hel ny bruger af Access. Jeg ønsker at importere en tekstfil. Jeg mener selv jeg har gjort hvad der skulle gøres, men til sidst får jeg to meddelelser:

Guiden tekstimport - "Tekstfilspecifikationens feltseperator er magen til decimalseperatoren eller tekst afgrænseren"

Guiden tekstimport - " Der opstod en fejl ved filen xxx. Filen blev ikke importeret"

Hvad der går galt står mildest talt uklart. Jeg prøvde at åbne samme tekstfil i Excel og det gik problemfrit.

Er det her normalt, og er der nogen af jer der har erfaring for hvad der eventuelt kan være gået galt?

Hilsen

TufExcel
Avatar billede terry Ekspert
19. marts 2017 - 18:23 #1
If you can send an example of the file then I may be able to see the problem.
eksperten@santhell.dk

if you can then I,ll take a look asap
Avatar billede fdata Forsker
19. marts 2017 - 19:23 #2
"Tekstfilspecifikationens feltseperator er magen til decimalseperatoren eller tekst afgrænseren"

Det betyder at filen bruger samme tegn som decimal-tegnet og som feltadskiller. Formodentlig er der tale om komma begge steder. Det gør det umuligt for Access at opdele felterne.

"Dansk standard" på området er at bruge komma som decimalt-tegn og semikolon som feltadskiller.
Avatar billede TUFexcel Juniormester
19. marts 2017 - 19:26 #3
Thank You. I just sent you a txt file
Avatar billede terry Ekspert
19. marts 2017 - 19:55 #4
When using import wizard you need to choose advanced, then ensure you have , as field separator, and . as decimal point.

Also change date format to MDY otherwise you get months greater than 12 which obviously isn?t correct
Avatar billede terry Ekspert
19. marts 2017 - 19:56 #5
In the attached dB I sent you thgert is also an import specification you can use.
Avatar billede terry Ekspert
19. marts 2017 - 20:03 #6
In the file the field separator is , which is also the Danish decimal separator that's why you need to specify that the field separator is , and the decimal is .

But there is also a problem with date format which in dk is dmy but in us mdy that's why you need to change format
Avatar billede TUFexcel Juniormester
19. marts 2017 - 21:15 #7
Thanks to both of you

I will study your suggestions further tomorrow. Couldn't make it work so far
Avatar billede TUFexcel Juniormester
20. marts 2017 - 17:32 #8
Now it's working! I didn't notice the decimal point. I did confuse it with the text qualifier. Changing the decimal point to dot, made all the difference. Thank you so much.
Avatar billede terry Ekspert
20. marts 2017 - 20:19 #9
great you got it working ;-)