Avatar billede Landevaern Praktikant
20. marts 2017 - 13:52 Der er 3 kommentarer

Store mængder data ind i word fra excel

Hej.

Jeg sidder med meget store mængder data i et excel ark, som skal flettes ind flere steder i et word dokument, med meget tekst.

Jeg har eks. et navn og en masse data tilhørende det enkelte navn.
Jeg har så flere hundrede navne, hvor disse data skal sættes ind forskellige steder i word filen.

Wordfilen er et stort skriv på 30+ sider og der er mange forskellige steder i word hvor forskellige data fra excel skal hentes over i.
Udgangspunktet for de tal der trækkes over er dog det samme.

Hvordan får jeg på en overskuelig måde disse data fra excel ind i word?

Jeg har forsøgt lidt på brevfletning, men det bliver noget rod, da jeg har rigtig, rigtig mange henvisninger og derfor til sidst ikke kan holde styr på at det er den rigtige henvisning (felt fra excel) der bliver trukket over i word.

Håber det giver mening.
Avatar billede ebea Ekspert
20. marts 2017 - 14:30 #1
Hvis du har benyttet dig af at kopiere og indsætte, med tilhørende Link af data, så kan du altid se og rette kilden, ved at højreklikke på det indsatte.
Men med så mange data (navne) vil det næsten uanset hvad, blive lidt uoverskueligt.
Jeg vil mene, at med så mange data fra forskellige kilder i Regnearket, må det være nemmest, at du løbende blot kopierer, og indsætter i dit Word dokument, med tilknyttet Link.
Der findes også VBA løsninger, med tilhørende funktioner som er indbygget i Word, men det er faktisk endnu mere uoverskueligt, med så mange links.
Avatar billede acore Ekspert
21. marts 2017 - 07:34 #2
Jeg er enig i, at det meget let bliver noget værre rod i Word og Excel med fletning og så store dokumenter og datamængder.

Jeg ved ikke om det er en mulighed, men et forslag kunne være, at eksportere word filen til html. Så har du et format, der er læsbart i en almindelig editor.

I excel kunne du så lave en tabel med data, hvor hvert datafelt har et navn - det er du nok tæt på at have allerede. Det fremgår ikke helt klart om du har flere rækker med data, men det går jeg ud fra.

i html filen kunne du så markere datafeltet navn med fx #navn#.

Nu er der mange muligheder for at tage template html dokumentet og substituere værdierne for dine datafelter. Det kan gøres med en excel (eller word) makro, eller i et selvvalgt programmeringssprog. Koden er enkel og kort - her i pseudo-kode:

for each række med data i excel
  read html-template
  for each datafelt
    erstat #datafelt# med værdi
  save færdig-fil
Avatar billede supertekst Ekspert
22. marts 2017 - 11:20 #3
Landevaern: Er problemet blevet løst?