Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2017 - 17:25 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til valg af bærbar: Dell Inspirion vs. Acer Aspire

Hej alle jer kloge kyndige hoveder derude!

Jeg håber der er en eller flere af jer, der har  lyst og viden til at rådgive mig til, hvilken bærbar computer jeg skal købe. Jeg er en casual  gamer kvinde, som spiller ting som Wow, 7 days to die, witcher 3. Derudover bruger jeg computeren til at arbejde på (er fuldmægtig i staten, så det er alene tekstprogrammer og et online sagssystem som intet kræver af maskinen overhovedet og jeg kan køre på min flere år gamle maskine).

Jeg har sat mig selv et budget på ca. 8000kr, og helst ikke for meget over, fordi så synes jeg ideen om ikke at bruge en million på computeren forsvinder. Jeg er derfor helt med på, at jeg kan ikke få det nyeste grafikkort, bedste processor eller kæmpe ssd-drev, men det er ok, jeg vil dog selvfølgelig gerne have det bedst mulige, for de penge jeg vil bruge.

Jeg har selv forsøgt at sætte mig ind i specifikationer, set videoer og anmeldelser mv, men der er ikke præcise anmeldelser eller sammenligninger af de modeller med de  specifiktationer som de modeller jeg har narrowed det ned til har. Jeg håber i vil hjælpe mig!

Umiddelbart virker specsne på dell inspirion bedre, men når jeg ser reviews, er selve skærmen bare samtidigt en del dårligere i forhold til Acer Aspiren. Omvendt er jeg i tvivl om jeg overhovedet vil mærke den bedre CPU når grafikkortet er 1050ti i begge maskiner, RAM kan jeg selv sætte i, så det er ikke altafgørende, men reflekteres selvfølglig i prisen, hvis man skal købe det til Acer udover.

Modellerne jeg har fundet er følgende: (links er til Elgiganten og Dell's hjemmeside)

acer aspire vx5-591G 15.6
Link: https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/pc-gaming/ACNHGM4ED025/acer-aspire-vx5-591g-15-6-gamer-pc

Hurtige Specs: 7. generations Intel Core i5-7300HQ Quad Core (6 MB cache, op til 3,5 GHz), Nvidia GTX 1050Ti med 4 GB, 8 GB DDR4 RAM på 2400 MHz m. Mulighed for 32GB, 1 TB HDD, skærmtype 15.6 (1920 x 1080) TN
Pris: 7500kr (8080kr med køb af ekstra RAM)

dell inspirion 15 7000
Link: http://www.dell.com/dk/p/inspiron-15-7567-laptop/pd?oc=cn56702&model_id=inspiron-15-7567-laptop

Hurtige specs: 7. generations Intel® Core(TM) i7-7700HQ Quad Core (6 MB cache, op til 3,8 GHz), NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti med 4 GB, 16 GB Single Channel DDR4 på 2400 MHz (16 GB x 1), To diske - 256 GB solid state-disk og 1 TB harddisk (5.400 omdr./min.), skærmtype 15,6" FHD (1920 x 1080) refleksfri LED-skærm med baggrundsbelysning
Pris: 8480kr (rabat på 1000kr frem til slut marts)

Hjælp! Hvilken maskine havde I valgt??

Jeg vil spændt tjekke på posten løbende  i løbet af weekenden og ugen, da jeg skal have besluttet mig inden tilbuddet ved Dell udløber!

På forhånd tusind tak for jeres hjælp! :)
Avatar billede Slater Ekspert
25. marts 2017 - 18:26 #1
Ud af de to er Dell'en klart bedst (bedre CPU, mere RAM, SSD, ellers cirka det samme) og samtidig er Dell et mærke jeg stoler langt mere på end Acer til laptops. Så klart Dell ud af dem. Det er heller ikke fordi det er et dårligt køb - og det er godt at se de begge har 10-serie Nvidia grafikkort, da det er tåbeligt at købe andet til gamer-laptops lige nu.

Dog er Witcher 3 et ret krævende spil, så et 1050Ti kan kun lige trække det i en nogenlunde framerate i 1080p.
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2017 - 18:32 #2
Først tusind tak for hurtigt og kyndigt begrundet svar! Det er virkelig rart at høre meningen fra en der har styr på det!

Jeg tænkte også umiddelbart også at Inspirion'en ser bedre ud, også til pengene ud af de to.

Men jeg bliver i tvivl i forhold til skærmen - specifikationerne er ikke (ihvertfald for mig) gennemskuelige på linksene. Men når jeg læser reviews af Inspirion, så slammer de bare alle sammen Inspirion i display kvalitet! At vinklerne og farverne er dårlige. Jeg forstår helt ærligt ikke hvad forskellene er i skærmene, fordi jeg kan ikke se det umiddelbart, kan du??

hvad tænker du iøvrigt egentlig om maskinerne til pengene? Er de efter din mening det værd?

tak for svar igen :)
Avatar billede Slater Ekspert
25. marts 2017 - 18:46 #3
Skærme er notorisk svære at vurdere ud fra specs alene. Det siger ofte ikke særlig meget, og hvis man vil være sikker, er man nødt til at se den selv.

Det sagt, så har begge maskiner såkaldte TN - eller twisted nematic - paneler. Disse er relativt billige, men stadig de mest udbredte, fordi de ofte har en hurtig responstid og lav ghosting, men til gengæld har de lille betragtningsvinkel (dvs. hvor skråt man kan sidde foran skærmen og stadig se farverne korrekt - det er ofte ikke et problem, hvis man kun har én skærm, da man så sidder ca 90° foran den) og næsten altid kun 6 bits per farvekanal, hvilket vil sige at de kun kan vise ca. 250.000 forskellige farver, mod de ca. 16 millioner andre kan.

Det kan være det er hvad folk mener med dårlige farver og vinkler - simpelthen at den er TN. Men som sagt, det er det mest udbredte, og sandsynligheden taler for, at alle computerskærme du og dine bekendte har haft, har været TN. Det er ikke dårligt, det er bare ikke helt så flot som de andre typer.

Der er som regel en af tre hovedtyper af paneler i moderne computerskærme: TN, IPS og det moderne OLED. IPS har lavere responstid men bedre farvegengivelse og betragtningsvinkel, mens OLED er det bedste af begge, men til gengæld møgdyrt.

Så, det korte af det lange: uden at se skærmen i virkeligheden, kan jeg ikke tro der er noget særligt dårligt ved den. Prisen for maskinen virker også ganske rimelig. Jeg tror ikke du får meget bedre, hvis det skal være en bærbar.
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2017 - 19:05 #4
Tusind tak igen for svar.

Og tak for at du gider forklare mig lidt omkring skærme generelt, fordi som ikke ekspert i it, så er det virkelig svært for mig at forstå, hvorfor folk generelt i alle reviews jeg har læst af Inspirion, taler så dårligt om display kvalitet. Det er konsekvent det dårlige der fremhæves.

Jeg forstår så bare ikke når de begge er TN, hvad det er der overhovedet er anderledes i skærmene, som gør, at inspiron får kritik, mens aspiren slet ikke får så hård medfart i den afdeling. Det er noget af en jungle at finde ud af det hele! :)

Det er dog rart også at høre, at du tænker maskinen er de penge værd. Fordi selvom jeg ved, at jeg begrænser mig selv ved et maks på ca. 8000kr, så er det rart at vide man får det man kan forvente for pengene.
Avatar billede Slater Ekspert
25. marts 2017 - 19:15 #5
Det kan også være skærmen er specielt dårlig i Dell'en. Det kan jeg bare ikke sige, da jeg ikke har personlig erfaring med netop den maskine. Men husk at hvis du køber over nettet har du altid to ugers returret, så hvis den viser sig at være meget skidt, kan du sende den tilbage.

Men held og lykke med det uanset.
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2017 - 20:00 #6
Ja, der er desværre ikke mulighed for at se den fysisk i en butik inden køb. Men ihvertfald - Mange tak for din hjælp!
Avatar billede eurositi Ekspert
25. marts 2017 - 21:36 #7
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2017 - 00:13 #8
Tak for jeres hjælp! Og især dit hurtige svar Slater!

Jeg tænkte selv, at Dell maskinen var den bedste i specs, men var urolig overfor den åbenbart ifølge reviews dårlige(re) skærm. Efter jeres anbefalinger har jeg købt Dell maskinen her til aften. Jeg må konkludere, at når jeg ikke kan se hverken Aspire eller Inspiron live inden køb, så må jeg vælge ud fra, hvad jeg objektivt kan se. Og så bliver det Dell.

Jeg har også tænkt over, at de øvrige specs på maskinerne måske kan forklare sammenhængen med den tilsyneladende dårligere vurdering af skærmen på inspiron. Måske står TN skærmen (i en måske produceret middel kvalitet) også mere ud som "dårlig" på en maskine med ellers rimelig god CPU, 16 GB ram, ssd-disk og bedre grafikkort - fremfor på en maskine, hvor de øvrige specs er trinnet derunder. Måske fremstår valget af at sætte en middelmådig TN skærm så mere mærkværdigt. Men ja, jeg må jo også leve med at laptopen ikke kan præstere i alle henseender, når jeg har et maksimum på prisen.

Dine bemærkninger, Slater, hjalp mig på vej til at træffe valget - så mange tak!
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2017 - 18:51 #9
Lige en lille Update..!

Jeg har jo som sagt købt Inspiron i weekenden :)

Jeg har lige gennemgået hvad simpelthen må beskrives som den mest besværlige bekræftelse af en ordre ved Dell. Det er utroligt så besværligt det skal være bare at placere sin ordre! Jeg har snakket og mailet med 4 forskellige indere fra deres team i Indien, som åbenbart står for at kontrollere alle ordrer og sørge for at der ikke er tale om identitetstyveri ved brugen af mit Visa-kortet.

Så først skriver et indisk lydende navn, at de har forsøgt at ringe - uden jeg har et ubesvaret opkald. Iøvrigt i en mail, der åbenlyst er virkelig dårligt oversat via Google translate. Altså så dårligt, at jeg blev helt i tvivl om jeg turde ringe til nummeret, fordi det lignede mest af alt et scam. Mit navn var sat ind med store bogstaver, grammatikken og ordstillingen var helt off og flere steder er det åbenlyst, at det ord translate har brugt, bare slet ikke er korrekt. Altså vi taler fx. Stod ordet "driver" i computeren oversat med "chauffør" ??

Så henvises der i mailen til, at jeg skulle ringe til et UK nummer, indenfor 24 timer ellers afbestilles min ordre. Nummeret virker så ikke...Skrev herefter flere mails tilbage til den mailadresse som skrev de havde ringet. Men intet svar. Ringede så til kundeservice. Der talte jeg så med en anden tydeligvis ikke 100% dansktalende Dell medarbejder, som så gav mig en ny e-mail på hendes chef som iøvrigt kun talte engelsk. Men jeg kunne ikke få et telefonnummer på hende. Så skriver jeg til hende. Hun skal så skrive til en manager for ham der oprindeligt skrev til mig, men han sidder i møde. Efter lidt tid skriver den første medarbejer som sendte den første mail så endelig tilbage. Men så skulle jeg udover at skrive fra min private mail, skrive en mail fra min arbejdsmail eller studiemail for at bekræfte jeg er mig. Jeg ved ikke hvad man skal gøre hvis man ikke har en arbejds eller studiemail. Endelig blev ordren så bekræftet og jeg modtager en ordrebekræftelse. Men da jeg så skriver og spørger til, hvorfor ordren står i status som "Pre produktion" - fordi den maskine jeg bestilte var jeg i den tro, var en del af deres smart selektion, som netop leveres før feks., Alienware, fordi man ikke kan vælge delene overhovedet, -ja, så nu svarer hverken den første medarbejder fra mailen eller chefen igen.

Efter nærmere undersøgelse online, så kan jeg se, at det er MEGET op af bakke som privatkunde. Jeg frygter for hvad der mon sker, hvis maskinen ikke er i tiptop stand når den ankommer eller hvis man skal reklamere over for senere fejl...fordi det kan jeg se på trustpilot og diverse andre steder, at det vist er nærmest en umulig kamp for at få udbedret. Jeg er ikke vant til så dårlig usammenhængende service. Det føles utrygt.

Synes også de er mystisk at der skrives "afsendes inden for 1-3 arbejdsdage" nedenfor alle deres premade maskiner - men så viser det sig, at uanset hvilken en du vælger, og uanset om du overhovedet kan vælge andet hardware, så begynder de åbenbart først at producere maskinen i Kina når ordren er gået ind og du har gennemgået verifikation osv. Så reelt set er leveringstiden ikke i nærheden af "afsendelse indenfor 3 dage" + forsendelsestid. Min leveringsdato er pt den 11.april...og kan se på diverse reviews, at man åbenbart skal være umådelig heldig, hvis datoen ikke rykkes frem flere gange.

JESUS.

Jeg tror sgu ikke, jeg nogensinde orker at gennemgå sådan en proces igen og jeg krydser ALT hvad jeg kan, for at den laptop jeg modtager er i perfekt stand og  ALDRIG skal sendes ind til Dell.

Har i andre oplevet noget lignende??
Avatar billede Slater Ekspert
27. marts 2017 - 19:51 #10
Hah, for helvede da. Nej, det har jeg ikke selv oplevet, men jeg har heller aldrig prøvet at bestille direkte fra Dell, kun fra danske forhandlere. Jeg kan nu se på Trustpilot at det er en helt almindelig oplevelse folk har med at bestille derfra.

Det er da fuldstændig vanvittigt at det skal foregå sådan. Man skulle tro de var allergiske over for penge, da de tilsyneladende gør alt i deres magt for at undgå at folk bestiller noget.

Men tak for advarslen. Jeg holder mig til danske forhandlere i fremtiden.
Hvis du gider må du også meget gerne opdatere, når du får maskinen. Jeg er nysgerrig efter at høre om skærmen så er god nok.
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2017 - 20:50 #11
Jeg vil heller aldrig bestille derfra igen. Også selvom det er virkelig gode specifikationer for pengene.

Nu må vi se om det nu kører som det skal, men udfra hvordan det har været indtil nu, så kan jeg da godt have mine bange anelser. Jeg vil også sige, at selv hvis alting kører som det skal fra nu af, leveringsdatoen ikke rykkes mere frem og der intet er galt med maskinen når den kommer, så vil jeg aldrig gøre det igen. Det er simpelthen for utrygt og træls at have sine penge ude og svæve og konstant være bekymret for om alting nu går godt nok med det hele. Det gør virkelig bare noget, at man har en god købsoplevelse og føler at firmaet er troværdigt. En anden gang ville jeg hellere betale 1000-2000kr mere og så være sikret en bedre oplevelse og tryghed end nu.

Jeg skal nok lige komme tilbage og skrive, når jeg har den i hænderne (men nu får vi se om det så reelt bliver til den 11.april ;))