Avatar billede Mikkel Praktikant
29. marts 2017 - 06:08 Der er 3 kommentarer

2,2kW Elmotor(220V) med 1,5kW Frekvensomformer(220V)

Hej!

Jeg står og skal til at bygge en slibemaskine, og skal i den forbindelse sammensætte en elmotor og en frekvensomformer. Formålet er at få en justerbar hastighed på motoren. Motoren jeg kigger på er en 2,2kW elmotor (3~Motor: M3AA  100 LC-4 (Produkt-ID: 3GAA102313-ASE)) som har været brugt i ventilationsanlæg og frekvensomformeren er en 1,5kW (Model Altivar 18) De kører begge på 220V, men kan de fungere sammen? Og hvilken effekt vil det at Frekvensomformeren "kun" er 1,5kW have på ydelsen af motoren?
Som i nok kan gætte har jeg ikke meget forstand på sådan noget.
På forhånd tak for svar og hjælp.

Mvh. Mikkel
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. marts 2017 - 13:13 #1
Det betyder at din frekvensomformer med al sandsynlighed vil brænde af, hvis du belaster motoren, da den så vil kunne forsøge trække 700W mere ud af frekvensomformeren end den kan levere.
Avatar billede Mikkel Praktikant
29. marts 2017 - 15:26 #2
Okay, Tak for det hurtige svar. Så må jeg ud og finde en på 2,2kW istedet.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. marts 2017 - 15:30 #3
Yes. Overbelastes den kan den gå i brand, så det er ikke at spøge med.