Avatar billede Carsten Novice
30. marts 2017 - 09:58 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Laptop til bilens 12v

Jeg vil gerne have notebook tilsluttet direkte til mit bil batteri og vil bruge en inverter som er købt til notebooken.
Notebooken skal køre uafbrudt da den skal køre 2 webcams til overvågning.

Mit bil batteri er på 75 amp. (start batteri)
Min notebooks batteri står der: Rating 10.8v 4700mAh
I batteri kassen på min notebook står der: Input +19v,  4.74A,  90W
På inverteren står der: Output 19.5v,  4,73A,  max 90w

Notebookens batteri alene holder som regel i ca. 5 timer som jeg gerne vil have systemet til at køre.

Hvor lang tid kan jeg forventer ca at bilbatteriet vil holde?

(Problemet vil selvfølgelig være hvis batteriet bliver afladet helt. Da bilen sommetider står stille i op til 4 dage.
Overvejer at tilslutte et ekstra bil batteri med lade relæ så de 2 ting bliver skilt ad, men ville gerne undgå det.)

mvh Carsten
Avatar billede Carsten Novice
30. marts 2017 - 10:14 #1
OBS. Mente ladestrømsfordeler og ikke lade relæ...!!!!!
Avatar billede wjens Guru
30. marts 2017 - 11:12 #2
De tal du nævner er max tal og siger ikke så meget om hvor længe batteriet kan holde i den opstilling. Find eller køb en af de dimser til at sætte mellem en stikkontakt og et apparat. På den måde kan du måle det aktuelle forbrug i W - når PC'en er tændt men har slukket skærm og opsat til low-power drift under strømstyring.

Med det aktuelle forbrug kan du udregne teoretisk levetid for batteriet (75 Ah @ 12V = 900Wh), men husk at der også er tab i inverteren. Jeg kender ikke effektivitetsgraden af inverteren. Men, den er ikke 100 :-)
30. marts 2017 - 11:51 #3
HEJ,

De fleste LABTOP'per jeg kender til kræver en 220 (230/240) Volts omformer ned til ca. 18 Volt (nogel gamle frika"DELL"er) kører 21 volt), men der er relativ stor varians mellem dem.

Det første du skal gøre er at checke på bagsiden af dein LABtop. Dert står exact den spænding, din Labtop skal have for at køre bedst.

Det næste er at lave BIlens 12 Volt (=13.8 akkumulator-spænding) om til den ønskede PC-spænding.

Skal du NED ii spænding (EKSEMPEL: du kører 10 Volt og bilen:    13,8 Volt ) kan du sætte en spændingsregulator ind i mellem (HUSK AMPERE STYRKEN - klarer den ikke AMPERER'ne brænder du den med sikkerhed af... Muligvis osse din PC!)

Skal du OP i spænding må  du have fat i en spændingsomformer fra 12 VOLT (bil) til din PC spænding.  Prøv at snakke med diverse LØSDELE TIL BIL - forhandlere (vi har et par stykker her som også sælger tagbeslag til HUSE og motorophæng til Speedbåde, så jeg vil tro de skulle være relativt nemt af tå fat i) !

Ellers snak med en elektronik kyndig og be ham lave en 12-18 (=din spænding) VOLT 3-5 AMP Spændingsomformer.  Det skulle gøre jobben !

Kristian
Avatar billede claes57 Ekspert
30. marts 2017 - 12:19 #4
anden tilgang - undgå bilen batteri, så du gemmer startstrøm til bilen.
jeg har en http://jumpstartersguide.com/stanley-j309-300-amp-jump-starter-review/
der er 12V udtag (cigartænder-stik), og en inverter på den og pc er kørende. Det giver også den fordel, at du kan tage den med i huset til opladning - og at det hele kan stå skjult i baggagerummet.
Avatar billede michael_stim Ekspert
30. marts 2017 - 12:48 #5
Har du overvejet et vildtkamera? Den kan sende MMS og har batteri til flere dage. Bare en tanke.

http://jagt-jakt.dk/vildtkamera-11/
Avatar billede michael_stim Ekspert
30. marts 2017 - 12:49 #6
Findes sikkert billigere på Ali express eller lignende, tog bare förste og bedste på google.
Avatar billede Carsten Novice
30. marts 2017 - 12:49 #7
Tak for svarene.
wjens, råd vil jeg nu følge for at danne mig et overblik over forbruget og dermed ville kunne regne ud hvor lang tid der vil gå inden startbatteriet er afladet. en el måler til formålet ville jeg kunne købe for ca 130.-  så det er helt ok.
Hvis startbatteriet bliver afladet for hurtigt vil jeg serie forbinde endnu et 12v (forbrugs)batteri til mit startbatteri og koble en ladestrømsfordeler imellem for at kunne lade på begge og dermed kun bruge strøm til nootbooken fra forbrugsbatteriet.. Og ville altid have power nok til at starte bilen, i sidste ende nok den bedste løsning.

Måske har jeg ikke udybet det ordentligt.-
snestrup2000 / claes57, , jeg har en inverter som laver 12v til 19v som notebooken bruger. Men var interesseret i hvor lang tid notebooken kunne køre tilsluttet mit 12v 75A start batteri via inverteren, for at se om jeg drænede startbatteriet så jeg ville få problemer med at starte bilen 4 dage efter den havde stået stille..

Men, alligevel mange tak for de hurtige svar :)
Avatar billede Carsten Novice
30. marts 2017 - 12:53 #8
michael_stim ,  Jeg har et dash cam til bilen, men at bruge en notebook med webcam og dertil software giver mig mange flere options.
Avatar billede Mikael Ekspert
30. marts 2017 - 14:20 #9
Startstrøm får du sikkert med denne vagt. Og tager du fra cigartænderstikket, så burde den rigeligt kunne dække dit behov ;)

Men bemærk at mange nyere biler med computerstyring, er bestemt ikke glade for en batterispænding helt nede omkring de nævnte 11,2 volt.
Bilen KAN typisk startes, men vil sikkert gå af H til lige efter starten.

https://www.thansen.dk/bil/autoudstyr/eludstyr/adaptere-og-omformere/batterivagt-12v/n1199147588/pn1215731765/