Avatar billede Max Novice
06. april 2017 - 15:46 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Apache2 virtual hosts glemmer ikke gamle portnumre

Hej,

Jeg har for nyligt oprettet et domæne (lad os kalde det example.com), som også har nogle subdomæner - lad os sige site02 og site03.
Da jeg tidligere kun testede, og ikke havde et domæne, brugte jeg bare min eksterne IP-adresse og adskildte de forskellige vitual hosts vha. portnumre - så når jeg brugte IP 1.1.1.1, ramte jeg "hovedsiden" på port 80 og når jeg brugte 1.1.1.1:8002 og 1.1.1.1:8003 ramte jeg site02 og site03 respektive. Opsætningen af virtual hosts var lavet f.eks. således:

<VirtualHost *:8003>
        #ServerName www.example.com
        ServerAdmin webmaster@localhost
        DocumentRoot /var/www/site03/public_html
        ErrorLog ${APACHE_LOG_DIR}/error.log
        CustomLog ${APACHE_LOG_DIR}/access.log combined
</VirtualHost>

Da jeg nu har fået et domæne, er de derimod lavet sådan her:

<VirtualHost *:80>
        ServerName site03.example.com
        ServerAdmin webmaster@localhost
        DocumentRoot /var/www/site02/public_html
        ErrorLog ${APACHE_LOG_DIR}/error.log
        CustomLog ${APACHE_LOG_DIR}/access.log combined
</VirtualHost>

Og det virker! Dvs. lige pånær mit site02, som bliver ved med at henvise til port 8002, når jeg indtaster site02.example.com i min webbrowser. Jeg har rettet alle virtual host filer i /etc/apache2/sites-availible og reloaded Apache2. Jeg har fjernet alle port-forwarding regler i min router (ud over port 80).
Jeg tænkte, at det måske kunne have noget at gøre med nogle cachede informationer på mit domæne i forbindelse med TTL, men TTL har jeg sat til 300 (5 min.) og og jeg har ventet væsentligt længere end det.

Jeg er løbet tør for idéer. Det er muligvis bare en dum lille ting, som jeg har overset, men jeg har nok stirret mig blind på problemet. Så kære eksperter; hvad kan jeg have misset?

Håber I kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Max
Avatar billede Max Novice
06. april 2017 - 15:50 #1
Hov, DocumentRoot /var/www/site02/public_html i den nye løsning er selvfølgelig DocumentRoot /var/www/site03/public_html...
Copy/Paste fejl. Sorry.
Avatar billede Max Novice
06. april 2017 - 15:52 #2
Lige en kommentar til:
/etc/apache2/ports.conf er sat tilbage til kun at lytte til port 80. Det var heller ikke det, der er problemet.
Avatar billede Max Novice
10. april 2017 - 10:54 #3
Super. Problemet lå åbenbart ikke i Apache2, men i den Wordpress-installation, der blev henvist til. Lukker spm.