Avatar billede Xs_Razr Seniormester
11. april 2017 - 11:47 Der er 6 kommentarer

Mobiltbredbånd - go eller no go?

Hej CW,

Jeg skriver, da jeg mildest talt er ved at blive sindssyg af ikke at have en ordentlig forbindelse hvor jeg bor.

Jeg har tidligere været herinde og vende en mulighed omkring at trække en fast forbindelse fra hovedhuset på grunden hvor jeg bor, til den bygning jeg bor i. Dette ville kræve at der skulle bores hul i muren, trækkes kabler gennem nogle rør, ind i den bygning jeg bor i, montere cat 5/cat 6 stik, opsætte access point osv. Af stumper er der måske for 1.000 kr., men problemet opstår, da kablerne gerne skal graves ned i jorden hen over en gårdsplads - har haft en tekniker ude fra TDC og kigge på det, og han siger at samme løsning vil være den optimale for fast forbindelse, da det ikke er over længere afstand (ca. 18 m). Men da jeg ikke har en formue til betale anlægsfolk ude fra, er jeg begyndt at tænke i andre baner. Mobilt bredbånd?

Kan et mobilt bredbånd klare følgende krav?
- Streaming af film og serier via et Smart TV koblet op trådløst?
- Næsten konstant brug af Spotify og lign. musikstreaming tjenester?
- Almindelig brug af internet - evt. samtidigt?

Uddrag af fundne tilbud:

Oister
- 35/24 Mb
- 100 GB data inkl.
- 0 kr. i oprettelse
- 169 pris/md

Call Me
-  71/43 Mb
- 50 GB data inkl.
- 0 kr. i oprettelse
- 169 pris/md

CBB Mobil
- 71/43 Mb
- 80 GB data inkl.
- 1 kr. i oprettelse
- 199 pris/md

Af hvad jeg kan se er det relativt gode upload/download-hastigheder man kan få, og jeg er gerne villig til at betale for op mod 200 GB - hvilket svinger mellem 120-300 kr. om måneden.

Vil meget gerne høre om jeres erfaringer på området. Tak på forhånd!
Avatar billede claes57 Ekspert
11. april 2017 - 13:42 #1
film og tv - så ikke mobilnet. Du vil løbe tør for gb midt i film, og har ikke data før 14 dage senere.
kan du evt forsøge med lan over strømkabler? https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/netvark-router/DHP601AV/d-link-dhp-601av-powerline-startsat
pak forsigtigt ud (vigtigt) - sæt op og test på pc (mål hastighed og stabilitet) - hvis det ikke virker, så returner i originalpakninger.
Hvis det virker, så sæt en router på hos dig så du kan kable og wifi efter behov.

https://www.microsoft.com/da-dk/store/p/network-speed-test/9wzdncrfhx52
og stream en film for at se efter udfald til data
Avatar billede INK Ekspert
11. april 2017 - 17:06 #2
Din tidligere tråd https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1015907?k=8251420
gik i stå. Forstår at powerline løsningen ikke dur, da det er 2 separate elnet.
Jeg er helt enig i #1 claes57 - streaming på mobilnet virker, men dit behov for GB er meget stort.
Du kunne selvfølgelig overveje en extenderløsning, men de 2 enheder skal være kablede i begge ender og placeres så de kan "se" hinanden. Helst uden termoglasruder og betonvægge. Kunne de opsættes under tagudhænget på de respektive bygninger, så de sender de ca. 18 meter uhindret? Lidt en "Storm-P" løsning, men kunne være et forsøg værd.
Avatar billede wjens Guru
11. april 2017 - 18:04 #3
Med 18 meter mellem bygningerne burde du kunne lave en bridge-forbindelse, som ink også er inde på. Et udendørs access point på det ene hus og en modtager i en sigtelinie på det andet hus.

F.eks.: https://www.avxperten.dk/wifi-antenne/udendoers-wifi-antenne-5-km.asp

Wifi er jo langsommere end et fast kabel, så du får ikke den fulde båndbredde med over. Jeg har ingen erfaring med denne type løsninger.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. april 2017 - 11:41 #4
Er enig med #3 ( OBS!! har INGEN erfaring med produktet ) ;)

Men om der skal en modtager til, afhænger nok af materialevalget i modtagerhuset ?
(At det ikke er af beton eller træ med alukraft som dampspærre ?)

Se beskrivelsen af denne:
https://www.avxperten.dk/wifi-antenne/udendoers-wifi-antenne-til-mast-15km.asp
Avatar billede Mikael Ekspert
12. april 2017 - 12:08 #5
Jeg har tidligere "testet" en bygnings "gennemgang" af et udefra kommende Wiifi signal. ( Helt uden for gængse målemetoder ) ;)

1. En Smartfon UDENFOR med internetforbindelse, og sat op som et "hotspot".
Ved at måle internetforbindelsen/Wiifi mellem hotspot og en bærbar computer DIREKTE mellem dem UDENFOR.

2. Derefter det samme med Smartfonen UDE, men nu med den bærbare INDE i huset. (gerne dèr hvor man sidder og hygger sig med internettet)

Forskellen KAN give et "fingerpeg" om bygningen tillader et fornuftigt Wiifi signal udefra og ind.
Avatar billede jonasjoergensen Juniormester
15. september 2017 - 12:27 #6
Mobilt bredbånd kan godt være en løsning for dig, hvis du kombinerer det med boxer til TV.

Når du streamer film fra f.eks. Netflix i HD, skal du forvente et forbrug på knap 2 GB pr. time.

Tillægger du et typisk forbrug til surf og Facebook etc. vil du på en måned med 1 film pr aften komme under 100 GB.

Det er jo så uden TV, der vil trække alt for meget via streaming.

Men der er ikke meget sjov ved den løsning, hvis der ikke er god dækning – tjek eventuelt på http://mobil-daekning.dk der kan du se hvor nærmeste mast er placeret og hvem der ejer den.