Avatar billede nicqh Praktikant
12. april 2017 - 11:57 Der er 6 kommentarer

asrock z97 boot usb

Hej, min nevø skal boote fra en usb. Hans bundkort er et asrock z97 uefi, der er kun 2 muligheder for boot, cdrom eller harddisk.
Er det ikke muligt for det at boote fra usb stikket?
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2017 - 12:06 #1
hvad med lan ? prøv og gå i bios f2
Avatar billede nicqh Praktikant
12. april 2017 - 12:22 #2
Der er en lan mulighed i bios mener jeg (det er lidt svært han guides via facetime)
Hvordan fungere det?
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2017 - 12:26 #3
? Preboot Execution Environment er en opfindelse af Intel Corp Det er en metode til at fremprovokere en computer på et netværk for at tænde og anmode filer, der skal installeres. Systemet er forkortet til PXE , der udtales " nisse ". Wired for Management
Intel introducerede PXE som led i sin strategi for at forbedre service til netværksadministratorer. Dette projekt kaldes Wired for Management eller WfM . Den anden vigtig del af WfM er Wake on LAN , som giver en computer til at være tændt eksternt via et lokalt netværk . Denne suite betyder, at netværksadministratorer kan automatisere en proces med at installere software eller konfigurere computere uden at skulle besøge hver individuelt eller kontrollere, om målet computere er tændt.
Formål
PXE- boot-server har en lille fil, der indeholder instrukser af software, der skal indlæses på computeren. Denne fil kaldes en NBP , som står for Network Bootstrap program. Computeren har en PXE operation indlejret i sit operativsystem , kaldet BIOS. Det sender et netværk anmodning før styresystemet på computeren er aktiveret. Dette giver mulighed for at starte computeren fra en placering på netværket . Anmodningen sendes følger Dynamic Host Discovery Protocol og bliver modtaget af en DHCP-server . Serveren giver computeren en Internet Protocol adresse , og derefter giver det placeringen af PXE boot-server . Computeren sender et budskab til PXE boot-server , som returnerer NBP . Dette er indlæst i computerens RAM og køre. NBP giver boot - up instruktioner til computeren .
Network Bootstrap Program
NBP indeholder instruktioner til computeren som normalt omfatter indlæsning af et installationsprogram . Men PXE -protokollen ikke angive indholdet af denne fil. Det program kaldet ind af NBP behøver ikke at være bosiddende på PXE boot-server . Faktisk er det eneste program, der skal være på serveren NBP fil . Men for nemheds skyld , disse programmer er normalt afholdt på PXE -serveren , fordi det er mindre anstrengende at gemme alle relaterede filer sammen på ét sted. Som et andet trin , vil installationsprogrammet kalde andre programmer. I et stort netværk , er disse programmer mere tilbøjelige til at blive afholdt på en applikationsserver , snarere end på en PXE boot server.
Overvejelser
PXE er tæt knyttet til DHCP , som tildeler IP-adresser til computere under opstartsprocessen . PXE beskedpakker er en forlængelse af DHCP kommando sæt . PXE kan ikke fungere uden tilstedeværelsen af en DHCP-server . http://www.ccboot.com/pxe-boot-server.htm
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. april 2017 - 12:33 #4
Problemet er nok, at den USB-stick I har lavet, er MFT baseret. UEFI har det bedst med en GPT-baseret USB-stick, formatteret med FAT32. Først da vil UEFI biosen genkende USB-boot sticken.

Alternativt skal I i bios og slå secure boot fra, og UEFI boot til Legacy boot (og evt. tillade boot af USB enheder).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. april 2017 - 12:36 #5
Rasmus - du bør i øvrigt holde op med at anbefale netværks-boot for private. Det er de færreste private der har en netværks-infrastruktur med PXE-server klar til man lige skal bruge det... - og har man det, har man næppe spørgsmål til hvad det er.
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2017 - 14:04 #6
det for at vise hva pxe er